Min skyld

EAN 9788202713461

Omtalt sted Norge

Omtalt person Abid Raja

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 2021

Usedvanlig selvportrett, glimrende skrevet.

Det er overraskende at en sittende statsråd kan ta seg tid til å skrive så nærgående, personlige memoarer. Abid Raja har utforsket utfordringene i sitt eget liv. Det kunne lett ha gått helt galt, både helsemessig og sosialt. Men han har ikke bare funnet det verdt å leve, men også vokst på erfaringene sine. Selv kaller han det en historie om frigjøring.

Raja ble tidlig utsatt for fysisk og psykisk oppdragervold som brakte ham til Oslo barnevern. Det reddet ham på et vis fra familien, men brakte ham også inn i et svært skadelig gjengmiljø som kunne ha endt i en katastrofe. Barnevernet får både ros og kritikk. Det samme gjelder helsevesenet som var en stor hjelp i perioder, men tilsynelatende glemte sin unge pasient inne imellom.

Noen vil si at dette ikke er en politisk bok. Her er jeg uenig. Riktignok får vi ikke vite om hvordan han ble Venstre-politiker. Men fortellingen om Abid Rajas oppvekst og voksenliv gir også et bilde av sterke og svake trekk ved det norske samfunnet: skole, helse, sosiale tjenester. I tillegg blir vi også kjent med en familiekultur som bryter kraftig med verdiene som i vår tid har fått overtaket her til lands.

Selv om framstillingen inneholder mye drama, har den også en rekke avsnitt som er både rørende og humoristiske. Og enda viktigere: en sterk kjærlighetshistorie. Dette må være årets biografi. Anbefales varmt.

En bok som anbefales til alle oss som noen ganger føler at vi ikke strekker til i forhold til forventninger.

Leste denne boka i løpet av en dag! Sterk, trist, opprørende, tankevekkende og inspirerende! Lett å lese, men setter samtidig så godt ord på komplekse og dype problemstillinger. Har fått stor respekt for den mannen! Hørte at en kritiker/anmelder mente Abid har styrket sitt evt fremtidige statsministerkanditatur med denne boka. Det er jeg helt enig i!

Ærlig, personlig og privat uten at det blir kleint.

Abid Raja, altså. Han jeg antok at var en av de kuleste gutta på skolen, som bare har danset seg opp og frem. Så feil kan man ta. Så feil tok jeg.
Han forteller han om egen oppvekst, med vold i hjemmet, alvorlig sykdom, utenforskap, kulturkonflikt og ikke minst frykt og skam. Men det er også en kjærlighetserklæring til kone, barn og friheten. Anbefales!

Barn som krenkes, slutter ikke å elske sine foreldre, lærte jeg. De slutter å elske seg selv

Små barn blir fortsatt slått og kuet- og noen kaller det oppdragelse

Husk det, Abid: Mennesker trenger beskyttelse. Gudene må klare seg selv. Gud trenger ikke menneskelig beskyttelse. (Professor Eivind Smith til Abid Raja, ca. 1999)

Vårt felles familieprosjekt var blitt hennes prosjekt, jeg betalte bare.

Hjemme hadde jeg vært en byrde. I barnevernet var jeg blitt et problem

Denne utfordringen hiver jeg meg på i år🤓, ser det er flere som skal følge denne og syns 27 er et passende antall bøker. ✅ Bok utgitt i 2021
✅ Norsk klassiker
✅ Bok på over 300 sider
✅ Bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å reise til
✅ Bok du har fått i gave
✅ Ungdomsbok utgitt siste tre år
✅ Bok fra nordisk land
✅ En psykologisk thriller
✅ Bok av en forfatter på H
✅ Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
✅ Vinner av EU's Litteraturpris
✅ Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
✅ Bok i en serie
✅ Bok av Australsk forfatter
✅ En blå bok
✅ Bok med handling fra en annen krig enn 2.verdenskrig
✅ Bok utgitt i din fødselsmåned
✅ Bok av eller om en dame som inspirerer deg
✅ Bok om en makeover, eller ny-start
✅ Samisk bok
✅ En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
✅ Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
✅ En biografi
✅ Bok som har samme tittel som en sang
✅ Bok med person som er funksjonshemmet
✅ Bok med en av dødssyndene som tema
✅ Trøstebok

Bøker lest

Bøker jeg har lest i 2021

• "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman
  • "Det som forsvinner" av Brit Bennett
  • "Jente, 1983 - roman" av Linn Ullmann