Den norske drømmen

om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt

Kagge 2021 Innbundet

Den kjente TV2-journalisten Kadafi Zaman har levd et eventyrlig liv. Han har jaget gangstere og blitt overfalt under revolusjoner, han har dekket de grusomste katastrofer og blitt kastet på cella i sin evige jakt etter nyheter.

Hvis faren hans hadde tenkt annerledes, kunne Kadafi blitt bonde i Punjab i Pakistan. For 50 år siden valgte faren heller å flytte til Norge. Her jobbet han doble skift for å sikre en fremtid for barna sine. Kadafi Zaman forteller om sin pakistanske bakgrunn, og hvordan den har preget ham, og av og til gitt ham andre innganger til nyhetene.

I denne fargerike og personlige beretningen forteller Kadafi med varme og innlevelse om det han kommer fra og det han brenner for: å formidle nyheter til det norske folk. Det er en fortelling om livets tilfeldigheter og en sterk kjærlighetserklæring til det norske samfunnet.

Forlag Kagge

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Norge Pakistan

Omtalt person Kadafi Zaman

Søndag 3. oktober 2021

Et vellykket gjennomført bokprosjekt av TV2-reporteren Kadafi Zaman. Lettlest og flytende. Jeg anbefaler den.

• "Hver natt dør jeg - roman" av Helle Haugsgjerd
  • "Mellom dem" av Richard Ford
  • "Nådeløs vår" av Louise Penny
  • "Det hvite kartet - roman" av Cecilie Enger
  • "Parfymeorgelet" av Margit Walsø
  • "Gravens hemmeligheter" av William Shaw
  • "Vi snakket ikke om Holocaust - mor, jeg og tausheten" av Irene Levin