Min skyld

en historie om frigjøring

av (forfatter) og Abid Raja (oppleser).

Cappelen Damm 2021 Lydfil

Format Lydfil

ISBN13 9788202737917

EAN 9788202737917

Omtalt sted Norge

Omtalt person Abid Raja

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 2021

Usedvanlig selvportrett, glimrende skrevet.

Det er overraskende at en sittende statsråd kan ta seg tid til å skrive så nærgående, personlige memoarer. Abid Raja har utforsket utfordringene i sitt eget liv. Det kunne lett ha gått helt galt, både helsemessig og sosialt. Men han har ikke bare funnet det verdt å leve, men også vokst på erfaringene sine. Selv kaller han det en historie om frigjøring.

Raja ble tidlig utsatt for fysisk og psykisk oppdragervold som brakte ham til Oslo barnevern. Det reddet ham på et vis fra familien, men brakte ham også inn i et svært skadelig gjengmiljø som kunne ha endt i en katastrofe. Barnevernet får både ros og kritikk. Det samme gjelder helsevesenet som var en stor hjelp i perioder, men tilsynelatende glemte sin unge pasient en gang i blant.

Noen vil si at dette ikke er en politisk bok. Her er jeg uenig. Riktignok får vi ikke vite om hvordan han ble Venstre-politiker. Men fortellingen om Abid Rajas oppvekst og voksenliv gir også et bilde av sterke og svake trekk ved det norske samfunnet: skole, helse, sosiale tjenester. I tillegg blir vi også kjent med en familiekultur som bryter kraftig med verdiene som i vår tid har fått overtaket her til lands.

Selv om framstillingen inneholder mye drama, har den også en rekke avsnitt som er både rørende og humoristiske. Og enda viktigere: en sterk kjærlighetshistorie. Dette må være årets biografi. Anbefales varmt.

Her ble jeg nesten tom for ord. Denne var virkelig god! Raja deler svært åpent om sitt private liv og ulike utfordringer han har hatt i livet i form av sykdom, oppdragervold, familieliv, karriere, trøblete ungdomstid, mobbing, rasisme og ikke minst skyld. Han deler raust av vanskeligheter han har opplevd som dobbelminoritet og beskriver jevnt over utfordringer med krysspresset. Jeg tror at denne boken kan hjelpe mange som opplever livet på lignende måter. Veldig glad for at han har valgt å dele dette.

En bok som anbefales til alle oss som noen ganger føler at vi ikke strekker til i forhold til forventninger.

Leste denne boka i løpet av en dag! Sterk, trist, opprørende, tankevekkende og inspirerende! Lett å lese, men setter samtidig så godt ord på komplekse og dype problemstillinger. Har fått stor respekt for den mannen! Hørte at en kritiker/anmelder mente Abid har styrket sitt evt fremtidige statsministerkanditatur med denne boka. Det er jeg helt enig i!

En utrolig sterk historie, modig, nært og reflektert. Hvem skulle trodd at vellykkede Abid Raja har gjennomgått en så tøff og vond barndom og ungdomstid. En viktig historie om flerkulturell oppvekst.

Barn som krenkes, slutter ikke å elske sine foreldre, lærte jeg. De slutter å elske seg selv

Små barn blir fortsatt slått og kuet- og noen kaller det oppdragelse

Husk det, Abid: Mennesker trenger beskyttelse. Gudene må klare seg selv. Gud trenger ikke menneskelig beskyttelse. (Professor Eivind Smith til Abid Raja, ca. 1999)

Jeg blir aldri god nok. Rettroende nok. Norsk nok. Pakistansk nok. Balansekunsten er fryktelig vanskelig.

Vårt felles familieprosjekt var blitt hennes prosjekt, jeg betalte bare.

Prinsessen får gave fra bokbransjen H. K. H. prinsesse Ingrid Alexandra fylte 18. år 21.01.22 «Bokbransjen har gått sammen om å gi prinsessen en dannelsesgave. Og hva er vel mer dannende enn en bokpakke? I et videointervju i regi av NRK svarer prinsessen på spørsmål fra andre ungdommer. En av ungdommene spør hva prinsessens nyttårsforsetter er. Prinsessen svarer: Å lese mer bok og være mer aktiv. Bokpakken består av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen» (bok365.no, 21.01.22)

Bøker lest

Bøker lest i 2021.

Bøker jeg har lest i 2021

• "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman
  • "Det som forsvinner" av Brit Bennett
  • "304 dager - roman" av Simon Stranger