Midaqq-smuget

Pax 1989 Innbundet

Romanen skildrer dagliglivet i Kairos eldste bydel. Her vrimler det av menneskeskjebner: Hamida, som lokkes til prostitusjon, forføreren Faraq Ibrahim, ungdomsdyrkeren Salim Anwin og doktor Bushi, som finner gulltenner på kirkegården før han setter dem inn hos pasientene. Møtestedet er Kirshas kafe. Her har historiefortelleren sine tilhørere, inntil han en dag skiftes ut med en brukt radio.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1989

Omtalt sted Egypt

Handlingen i boken er lagt til 40-tallets Kairo, men den er like aktuell i dag. Kairo er fortsatt, og kanskje mer enn på lenge, en gedigen trykk-koker.

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Dette startet sommeren 2010 som en liste over bøker (skjønnlitteratur og andre bøker) som har gitt meg kunnskaper om Egypt - og da først og fremst Kairo og Alexandria. I februar 2011 utvidet jeg listen til å omfatte bøker jeg ikke har lest, men som jeg har skaffet meg og skal lese, eventuelt ønsker meg. Den politiske omveltningen i Egypt gjør det enda mer aktuelt å skaffe mer kunnskap om dette spennende landet og folket. Både skjønnlitteratur, essays og annen litteratur kan kvalifisere til en plass på denne listen!

Egyptiske forfattere har vært ledende i utviklingen av moderne arabisk litteratur, og i 1988 ble forfatteren Naguib Mahfouz (1911-2006) - som den første arabiskspråklige - tildelt Nobelprisen i litteratur.

"The Arab world also won the Nobel with me. I believe that international doors have opened, and that from now on, literate people will consider Arab literature also. We deserve that recognition."

-Naguib Mahfouz

Leste bøker fra Afrika og/eller med afrikansk forfatter.

• "Livet er et karavanserai, har to dører, gjennom en kom jeg inn, av den andre gikk jeg ut" av Emine Sevgi Özdamar
  • "Arabiske netter" av Naguib Mahfouz
  • "Sukkerhuset - Kairo-trilogien" av Naguib Mahfouz
  • "Jeg har betjent kongen av England" av Bohumil Hrabal
  • "Begjærets palass - Kairo-trilogien" av Naguib Mahfouz
  • "På veien til Bagdad - en pikaresk roman om magiske eventyr, tigget, lånt og stjålet fra Tusen og en natt" av Güneli Gün
  • "Pascual Duartes familie" av Camilo José Cela
  • "Biljard klokken halv ti" av Heinrich Böll