Arabiske netter

Pax 1996 Innbundet

I denne boka griper Mahfouz tilbake til Tusen og en natt. Han beretter om mange av de kjente skikkelsene fra dette verket. Her er Shahrayar, Shahrazad, Sindbad, Aladdin og mange andre. Handlingen er lagt til en arabisk by i en mytisk middelalder, med sultan, handelsmenn og håndverkere. Gode og onde ånder griper hele tiden inn. Ordforklaringer bakerst i boka.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1996

Genre Fantastisk litteratur

Når et menneskes lykke ikke er sann, vil den bringe det ut til avgrunnens rand.

"Visdommen vinner ikke gjennom tallrike beretninger," sa shaykhen og smilte. "Snarere vinnes den gjennom å følge kunnskapen og gjøre bruk av den."

The logic of faith is everlasting and eternal,’ said Fadil. ‘The path is one at first, then it splits inevitably into two. One of these leads to love and to obliteration of self, the other to holy war. As for the people of obliteration of self, they are dedicated to themselves, and as for the people of holy war, they dedicate themselves to God’s servants.

Ingenting er i stand til å ødelegge et menneske som dets eget selv

Man kan ikke sammenligne en lysende fullmåne med en funklende stjerne.

Dette startet sommeren 2010 som en liste over bøker (skjønnlitteratur og andre bøker) som har gitt meg kunnskaper om Egypt - og da først og fremst Kairo og Alexandria. I februar 2011 utvidet jeg listen til å omfatte bøker jeg ikke har lest, men som jeg har skaffet meg og skal lese, eventuelt ønsker meg. Den politiske omveltningen i Egypt gjør det enda mer aktuelt å skaffe mer kunnskap om dette spennende landet og folket. Både skjønnlitteratur, essays og annen litteratur kan kvalifisere til en plass på denne listen!

Egyptiske forfattere har vært ledende i utviklingen av moderne arabisk litteratur, og i 1988 ble forfatteren Naguib Mahfouz (1911-2006) - som den første arabiskspråklige - tildelt Nobelprisen i litteratur.

"The Arab world also won the Nobel with me. I believe that international doors have opened, and that from now on, literate people will consider Arab literature also. We deserve that recognition."

-Naguib Mahfouz

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Tingenes naturlige orden" av António Lobo Antunes
  • "Livet er et karavanserai, har to dører, gjennom en kom jeg inn, av den andre gikk jeg ut" av Emine Sevgi Özdamar
  • "Jeg skulle ønske jeg var egyptisk" av Alaa Al Aswany
  • "Tanios-klippen" av Amin Maalouf