Gebelawis barn

av (forfatter) og Anne Aabakken (oversetter).

Pax 2005 Innbundet

Handlingen strekker seg over flere generasjoner og er knyttet til fremvesten av en bydel i Kairo. Patriarken Gebelawi - strøkets stamfar - bygger et palasslignende hus med en høy mur som omkranser et stort område. Gebelawi forviser sin eldste sønn og velger den yngre Adham til å styre boet, men heller ikke han klarer å overholde alle farens forbud. Som i Bibelens og Koranens fortellinger setter den første utdrivelsen i gang opprør og konflikter. Og i fattigstrøkene vokser det etter hvert nederlag frem en lengsel etter en ny leder som kan gjenopprette det tapte paradis.

Gebelawis barn av nobelprisvinneren Naguib Mahfouz er hans mest kontroversielle roman. Den ble først serialisert høsten 1959 i den egyptiske avisen al-Ahram, to år etter hans store gjennombrudd med Kairo-trilogien. Men der trilogien er realistisk-naturalistisk, er Gebelawis barn en sterk poetisk fortelling med mytiske og allegoriske trekk. Den ble øyeblikkelig angrepet for å være blasfemisk av konservative muslimer, og den planlagte bokutgivelsen ble forbudt. Først i 1967 kom den ut i Beirut, og selv nobelprisen i 1988 stanset ikke kritikken. I 1994 ble Mahfouz knivstukket av to unge ekstremister etter at lederen for en islamsk Jihad-gruppe hadde utlyst en fatwa mot ham på grunn av boken. - Handlingen i Gebelawis barn strekker seg over flere generasjoner og er knyttet til et strøk i utkanten av Kairo der patriarken Gebelawi - strøkets stamfar - bygde et palasslignende hus med en høy mur som omkranset et stort område. Gebelawi forviser sin eldste sønn og velger Adham til å styre eiendommen. Som i Bibelens og Koranens fortellinger setter den første utdrivelsen i gang opprør og konflikter, og en lengsel etter det tapte paradis. Gjennom generasjonene gjentar mønsteret seg, selv i gangstermiljøet som utvikler seg i strøket i moderne tid. Troen på frelseren blir troen på den autoritære lederen.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Kairo

Naguib Mahfouz mest kontroversielle roman, full av allegoriske elementer.

Handlingen strekker seg over flere generasjoner og menneskehetens utvikling, glemsel og manglende evne til å lære av historien gjentar seg. En rekke fortellinger hentet fra blant annet Koranen blir brukt til å skape en sjelden episk diktning.

Imponerende hvordan Mahfouz makter å gjøre moderne arabisk litteratur kjent og respektert langt utenfor Midtøsten.

Bemerkelsesverdig - absolutt verdt å lese.

"Det hodet er fullt av, renner munnen over med"

Når de sterke merker at de svake er lykkelige, vil de innse at styrken, æren og pengene de har tilranet seg, ikke betyr noe.

Når det gjelder strøkets innbyggere, så ble de slik de hadde vært i den svarte tiden, uten noen ære eller verdighet, svekket av fattigdom, truet av klubber og slått og dengt. Møkk, fluer og lus gjorde sitt intog, og det florerte av tiggere, svindlere og krøplinger. Gebel, Rifaa og Quasem var ikke lenger annet enn navn som rusede historiefortellere sang om på kafeene. Hver fraksjon skrøt av sin mann, som det ikke fantes spor etter, og denne rivaliseringen utartet til krangler og slåsskamper.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Eg synes i bunn og grunn leselister er noko tull sidan eg til ein kvar tid berre leser det eg føler for å lese. Dette kan likevel vere problematisk sidan ein del bøker krever og fortene ein viss dedikasjon. For å få til ei litt meir strukturert lesing i tida fremover er derfor lesesirkel eit konstruktivt tiltak. I lesesirkelen har vi etter mykje innspel frå meg og lite innspelt frå den andre, verte einige i kva for nokre bøker som skal lesast. Desse bøkene er ei god blanding av litteratur av forfattarar frå heile verda, som vi trur vert koselege å lese.

Etter litt krangling vart vi einige i at det berre er dei 15 første bøkene som må lesast i år.

Egyptiske forfattere har vært ledende i utviklingen av moderne arabisk litteratur, og i 1988 ble forfatteren Naguib Mahfouz (1911-2006) - som den første arabiskspråklige - tildelt Nobelprisen i litteratur.

"The Arab world also won the Nobel with me. I believe that international doors have opened, and that from now on, literate people will consider Arab literature also. We deserve that recognition."

-Naguib Mahfouz

Verdensbiblioteket

Jeg er imponert over dette initiativet fra De norske Bokklubbene. Verdenslitteraturens skattkiste må stadig vernes. Ikke bare yngre mennesker, men også de eldre, trenger en påminnelse om hvor vidunderlig, variert, rik og omfattende litteraturen er.
Doris Lessing

Bare å starte i den ene enden, skal bli de 100 beste