En kvinne på flukt fra budskapet

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Agora 2011 Innbundet

Unge Ofer har nettopp avsluttet sin lange verneplikt, og moren Ora gleder seg til å få ham hjem. Men Ofer vender snart tilbake til militærtjenesten igjen ettersom situasjonen i Israel fortsatt er spent. I et anfall av sorg legger Ora ut på en lang reise med sin tidligere elsker og sin fraskilte manns bestevenn, Avram. Romanen foregår i det moderne Israel fra 1967 og framover, og handler om en kvinnes kjærlighet til to menn og sine to sønner.

Fra en av Israels største forfattere kommer en sensasjonell roman om familieliv - det største menneskelige dramaet - og prisen av krig. Ora, en middelaldrende Israelsk mor, er i ferd med å feire sønnens tilbakekomst fra den pliktige militærtjenesten da sønnen plutselig blir utkalt til en omfattende offensiv. I et anfall av sorg og magisk tenkning legger hun ut på vandring i Galilee med sin tidligere elsker og sin fraskilte manns bestevenn Avram. Ora legger ikke igjen noen form for kontaktinformasjon og gjør det umulig for eventuelle dystre meldinger å nå henne.

Forlag Agora

Omtalt sted Israel

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Etter en tur til Israel og Jerusalem oppsto et ønske å bli bedre kjent med landet gjennom litteraturen. Hvem er Israels store forfattere? Utgangspunkter er IKKE å gå inn i de pågående konfliktene, men å bli kjent med folket gjennom litteraturen. Forslag mottas gjerne.......

• "Den tolvte rytter" av Ib Michael
  • "Steintre - noveller" av Gyrðir Elíasson