Leningrad

tragedien om en by under beleiring, 1941-44

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Historien om en av andre verdenskrigs verste grusomheter.

Da Hitler igangsatte sitt angrep på Sovjetunionen i juni 1941, var planen å erobre Leningrad, for deretter å ta Moskva. Den sovjetiske motstanden tvang ham til å endre mening, og tyskerne bestemte seg i stedet for å sulte byen ut. Innbyggerne i Leningrad overga seg ikke, men de neste to vintrene var umenneskelig harde. Det var ikke mulig for forsyninger å komme inn eller for flyktninger å komme seg ut. Innbyggerne ble vitne til kollaps i strøm- og vannforsyninger, bunnløs matmangel, døde som ikke ble begravet, familier i oppløsning, mord og til og med kannibalisme... januar 1944, da Wehrmacht endelig begynte sin lange tilbaketrekning var rundt 750 000 sivile - over en fjerdedel av Leningrads befolkning - døde av sult.
Anna Reid skildrer en moderne europeisk bys tragiske fall basert på omfattende forskning og med underlag fra brev, dagbøker og nylig åpnede arkiver. Det er en beretning om hjerteskjærende lidelser, men også om hva som bor i mennesker i krise: utholdenhet, mot og selvoppofrelse.
«Suverent kildebelagt, med høyt driv og nydelig skildret ? Leningrad setter en ny standard for behandlingen av temaet.» The Financial Times
.«Det første komplette verket om beleiringen siden 1969 ? en grusom og samtidig inspirerende fortelling.» The Economist
.«En dynamisk fortelling om Leningrads mareritt.» The Sunday Times

• "Moskva 1941 - en by i krig" av Rodric Braithwaite
  • "Bitter seier - Narvik, 10. april-10. juni 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "En kvinne på flukt fra budskapet" av David Grossman
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Krigens øyenvitne - en krigsreporters dagbok fra Østfronten" av Vasilij Grossman
  • "Jernteppet - undertrykkelsen av Øst-Europa 1944-1956" av Anne Applebaum
  • "Råskapens Europa - kontinentet i kjølevannet av andre verdenskrig" av Keith Lowe
  • "Berlinmuren - 13. august 1961 - 9. november 1989" av Frederick Taylor
  • "Hviskerne - stillhet og frykt i Stalins Russland" av Orlando Figes