Magnet

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Brageprisen 2015! MAGNET er fortellingen om det umake paret Jokum og Synne. De møter hverandre på Sogn Studentby i Oslo på syttitallet, og vi følger dem videre til San Francisco, hvor Jokum etablerer seg som fotograf og Synne som hans kurator. MAGNET handler om tid, kunst og jetlag. Men den er først og fremst en kjærlighetsroman. Jokum lover Synne: Jeg skal elske deg frisk. MAGNET er et nytt storverk fra Lars Saabye Christensen.
Brageprisjuryens begrunnelse:
"Med Magnet leverer Lars Saabye Christensen en typisk Lars Saabye Christensen-roman, men samtidig også ikke. Her er et oppkomme av ideer, dette er skriveglede og alvor. Det som starter som en oppvekstroman og en kjærlighetshistorie, endrer snart form og blir en velskrevet murstein full av referanser og samfunnskritikk. Med en forkjærlighet for pussige hovedpersoner med sjarmerende navn, tar forfatteren oss med inn i annen verden. Temaene er seriøse, men allikevel er det noe komisk i alvoret, både i formuleringer og observasjoner. Her er tunge temaer og lett språk, og dialoger som på mesterlig vis lar personene tre frem for leseren gjennom samtalene de fører. Saabye Christensen peker på tidstypiske elementer, alt deilig gjenkjennbart. Samtidig gir forfatteren god plass til refleksjon. Hovedpersonen går på akkord med det han vil på grunn av kjærligheten, men hvilke konsekvenser har det for et menneske i det lange løp?"

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202492748

EAN 9788202492748

Omtalt tid 1960-1999 2000-2009 2010-2019

Omtalt sted Oslo San Francisco

Tildelt litteraturpris Brageprisen Skjønnlitteratur 2015

Utdrag av omtale på bloggen min:
"Saabye Christensen er en fantastisk historieforteller, så også denne gang. Kjærlighetshistorien mellom Jokum og Synne er betagende, spennende, komplisert og vakker. Tidsbildene han gir oss er også svært levende. Humrende leser jeg meg gjennom beskrivelsene av studentlivet på sytti-tallet. Jeg kjenner meg igjen i det aller meste.
Men, som i flere av hans tidligere verk, er det et mørke, et dypt mørke, et mørke jeg ikke helt får tak i. Denne gang i form av en forfatter som, skal det vise seg, skriver boka vi leser, og som faktisk bodde på samme studenthybel som Jokum og Synne. Og jeg liker det ikke helt. Jeg synes det forstyrrer opplevelsen. Jeg synes også språket er et annet i disse passasjene, mer konstruert, mer krevende, som det på en måte vil være mer spennende litterært. Men jeg får ikke tak på det. Noe som selvsagt kan skyldes at jeg ikke helt forstår det."

Hele denne omtalen, og mer om bøker finner du på bloggen min Bjørnebok.

Som vanlig lever jeg meg inn i livet til mennesket/-ene som Lars Saabye Christensen presenterer. Jeg har igjen fått bekreftet hvorfor dette er en av mine favorittforfattere. Rikt språk og setninger som er dype og filosofiske.

Takk for at vi har en forfatter som Lars Saabye Christensen. Etter "Magnet" må man lese "Prosessen" for å se om den er morsom.

Erik Sager hadde sikkert vært en flott mann i sin tid, men tiden var ikke lenger hans.

At alt vi vet former minnene våre også. Det har tilbakevirkende kraft. Fremtiden forandrer fortiden.

Han slukket lys og tente mørke. Himmelen over Blindern bøyde seg til alle kanter. April rant bort.

Du må ha smakt på drømmen før du kan drømme. Så slukner de, drømmene, én etter én, som gatelyktene i en blindvei.

(Om å snakke i telefonkiosk på 70-tallet):
.. måteholdenheten som gjenspeilet seg i den nøkternheten som fremdeles preget både underholdningen, husholdningen og ikke minst holdningen. Med andre ord, man rant ikke over, man ga ikke for mye av seg selv. Man levde i et usnakket samfunn og hadde derfor mer å si når man først sa det. Jokum fant fram fire kronestykker fra lommeboken, dette kunne jo tross alt ta en stund,....

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Et hummerliv - roman" av Erik Fosnes Hansen
  • "Verden som var min - syttitallet" av Ketil Bjørnstad