Tingene

en historie fra sekstiårene

av (forfatter) og Truls Winther (gjendikter).

Gyldendal 1999 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Boken skildrer et ungt par som ønsker å klatre sosialt, men som ikke har midler til det. De forholder seg til livet gjennom å flykte fra det, og romanen er preget av beskrivelser av ting, ting de kjøper og ting de drømmer om. De to forholder seg til livet gjennom å flykte fra det. Uten moralisme skildrer forfatteren en hel generasjons unge, som har vyer, men liten kontroll over egen skjebne. Dette er forfatterens debutroman.

I 1996 kom Georges Perecs voluminøse og særegne roman Livet bruksanvisning på norsk. Dette verket, som fikk en overveldende mottakelse, skapte stor interesse for Perecs forfatterskap. Årets bok Tingene (1965) er hans debutroman, og skiller seg tilsynelatende klart fra Livet bruksanvisning, i hvert fall i volum. Tingene, som har som undertittel «En historie fra sekstiårene», skildrer et ungt par som ønsker å klatre sosialt, men som ikke har midler til det. Romanen er preget av beskrivelser av ting, ting de kjøper og ting de drømmer om. De to unge forholder seg til livet gjennom å flykte fra det, fra Paris til Tunis, fra Tunis til Bordeaux. Perecs nøytrale fortellerstemme holder alt i sjakk. Uten moralisme skildrer han en hel generasjons unge, som har vyer, men liten kontroll over egen skjebne. Georges Perec (1936-1982) var av polsk-jødisk herkomst, og vokste opp utenfor Paris. For Tingene fikk han i 1965 Prix Renaudot, en prestisjeladet fransk litteraturpris.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257771