Splintret

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Unwind utfordrer lesernes tanker om livet - ikke bare der livet begynner og hvor det ender, men hva det virkelig vil si å være i live.

Livet er ukrenkelig fra unnfangelsen til fylte tretten år. Mellom alderen tretten og atten, kan foreldre la barnet sitt "fragmentere". Da blir kroppen demontert og alle barnets organer blir transplantert inn i ulike givere, så livet ikke teknisk er slutt.

Connors foreldre ønsker å bli kvitt ham fordi han er for vanskelig å kontrollere. Risa, en myndling av staten, skal bli fragmentert for å kutte barnehjemskostnader. Og Lev er en tiende, et barn unnfanget for å bli fragmentert, som en del av familiens strenge religion.
Disse tre bringes sammen ved en tilfeldighet og prøver å overleve gjennom en halsbrekkende ferd tvers over USA.

ISBN13 9788202445836

EAN 9788202445836

Serie Livsloven (1)

Genre Science fiction Dystopier

Spennende!!

Jeg likte boken mye bedre mot slutten enn jeg gjorde i begynnelsen. Da var jeg ikke sikker på om dette ble bare en ny opprørsk ungdom bok, etterhvert ble historien så mye mer. Så nå har jeg lånt de tre neste på biblioteket og ser frem til å lese dem.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

"Det er det som er kunst, skjønner du? Picasso måtte bevise for verden at han kunne male ordentlig, før han begynte å plassere begge øynene på samme side av et ansikt og male neser som stikker ut av knær og sånt. For hvis du maler feil fordi du ikke kan bedre, er du bare dust. Men hvis du gjør det fordi du vil? Da er du kunstner."

Bøker jeg har lest, eller skal lese som er gule.

• "Spleiset" av Neal Shusterman
  • "Gresshoppejungel - hele historien" av Andrew Smith