Darlah

172 timer på månen

Cappelen Damm 2008 Innbundet

2012. NASA vil sende folk til månen og lanserer et lotteri der tre ungdommer kan vinne en reise til månebasen Darlah 2. Midori fra Tokyo, Antoine fra Paris og Mia fra Stavanger blir de heldige vinnerne. På forhånd avslører NASA at ferden skal gå i en kopi av den gamle raketten fra 1969. Erfarne astronauter er sjokkert. Samtidig sitter en pensjonert vaktmester for det amerikanske forsvaret på et eldrehjem i Miami. Han er gammel og senil, men det han vet er at ingen må dra tilbake til månen. Det kan bety slutten på alt.

Brageprisen 2008 - Johan Harstad mottok 21. november Brageprisen for boken Darlah.

NASA lanserer et historisk lotteri for ungdom. Premien er en reise til månen. Alle de tre vinnerne opplever uforklarlige hendelser, også Mia fra Stavanger. Og på et gamlehjem i Miami sitter en mann med bakgrunn i det amerikanske forsvaret. Han husker knapt sitt eget navn. Men han er sikker på at en ny ekspedisjon til månen kan bety slutten på alt ...

Darlah - 172 timer på månen er Johan Harstads første ungdomsroman.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202287610

EAN 9788202287610

Genre Science fiction Spenning

Tildelt litteraturpris Brageprisen Barne- og ungdomsbok 2008

Jeg synes denne boka begynte bra og spennende, men etterhvert ble den ganske kjedelig. Det dreide seg mye om hverdagen og de emosjonelle følelsene til hovedpersonene.
Selve "handlingen" begynte på rundt side 200, og det var mye av det samme hele tiden.
Handlingen var også meget urealistisk, og dette var mere Science fiction (noe jeg ikke er spesielt begeistret for) enn grøss og krim.

Omtalene boka har fått kjenner jeg meg ikke enig i i det hele tatt.. jeg synes alt i alt at dette var en litt merkelig bok med rar spenningsoppbygning.

denne boka var drit bra. Jeg som trodde at jeg hadde lest noe skummelt. Boka handler om forskjellige ungdommer som har vunnet en tur til månen. Som akuratt ikke er så veldig vanlig. Men når de kommer til månen. Er det noe som har ventet på dem en ting som ikke tenker på annet enn at dem som kommer til månen aldri skal få sjansen til å komme tilbake igjen. Denne boka byr på spenning hele veien. Anbefales til dem som har hjertet til det.

Når NASA nesten førti år etter førre månelanding treng ein grunn til å returnera til månen, loddar dei ut tre plassar til tre ungdommar. Ungdomane som vinn turen skal melda attende til jorda, og skapa blest – og pengar – til NASA. dei heldige har lite til felles, utanom at dei ikkje er særleg interesserte i romfart, men heller ser månen som ein moglegheit til å komma seg vekk frå sine vanlege liv. Midori frå Japan, Antoine frå Frankrike og Mia frå Stavanger, Noreg er dei heldige. Eller, heldige? DARLAH 2, den forlatte måndebasen ingen før har høyrt om, inneheld nemleg hemmelegheitar ingen, utanom ein senil vaktmeistar frå Area 51, kan tenkja seg.

Forfattar Johan Harstad skriv i etterordet at han var inspirert av seriar som Lost og Twin Peaks, og filmar som Alien og the Exorcist. Det merkast. Det som kunne ha vore ein historie om statshemmelegheiter og restar av romkappløpet viser seg å vera noko ingen kunne sjå føre seg – mykje som nemnte filmar og seriar. Illustrasjonane i boka, kart over romstasjonar og bilete frå øvingsrom og flyplassar, gir boka eit dokumentarisk preg, sjølv om historia er fortalt gjennom dei tre ungdommane og dermed plasserer den klårt i fiksjonen.

Historia er spanande og medrivande, og sjølv om språket og karakterane til tider verkar noko enkle og overfladiske er dette ein spaningsroman, grøssar og science fiction-roman som kan halda ein vaken om natta. Om månen verka mystisk og tiltrekkande før – ja, då er den enno meir mystisk etter 172 timar på DARLAH.

Fyrst publisert på bokbloggen til skulebiblioteka i Hordaland, og her.

Fly me to the moon (hvem har vel ikke en gang i tiden drømt om å være astronaut)?

Science - fiction er en sjanger jeg har lest svært lite av (litt snedig med tanke på at jeg mener at X-files er og blir verdens beste Tv-serie). Det er en blanding av science - fiction og suspense. Og jeg begynte å se Tv-serien selv om jeg egentlig var litt for ung til å se den, men sånn har det alltid vært med meg angående spenningsserier og skrekkfilmer. Klarte ikke å holde meg unna dem selv om jeg var for ung til å se det og det er en sjanger som også fascinerer meg den dag i dag. Går aldri lei. Så derfor ville jeg lese Darlah: 172 timer på månen. For jeg tenkte at det ville bli en blanding av Tv-serien X-files og en del skrekkfilmer jeg er glad i.

Darlah: 172 timer på månen handler om et verdensberømt lotteri hvor tre tenåringer fra hele verden kan bli trukket ut for å være med på en utsendelse til månen. Oppholdet på månen skal vare i en uke. De heldige vinnerne får et opphold på NASA i første omgang hvor de blir undervist i det mest nødvendigste, og inngår en avtale om at ungdommene skal filme under reisen og når de er ankommet til basen på månen. En av de tre vinnerne er norske Mia som er fra Stavanger. Sammen med to andre ungdommer fra andre steder i verden og fire profesjonelle astronauter blir de sendt ut i verdensrommet. Vil de ankomme trygt på månen? Er det noe NASA skjuler for dem? Og hva har en senil gammel mann på et eldrehjem i Miami med denne saken å gjøre? Er det en forbindelse i det hele tatt?

Dette er ingen tykk bok og det skulle ikke ha vært noen problem å lese ut denne på relativt kort tid, men jeg må innrømme at jeg likevel slet litt med å leve meg inn i innholdet, og selv om forfatteren gir oss god dybde i det som skjer, så savnet jeg litt mer spenning. Syns den ble litt for fraværende. Jeg likte at boka ga meg god tid i begynnelsen til å vite mer om bakgrunnen til enkelte av personene, og hva slags miljø de befant seg i, men syns likevel at i enkelte partier gikk det en smule for tregt. Det føltes også i enkelte scener at forfatteren ville fore meg noen scener med en teskje i redsel for å utelate noe. Jeg savnet mer undertoner og atmosfære. Noen karakterer i boka ble også litt for usynlige, for lite tyngdekraft i de rollene de inntok. Fikk ikke helt tak på alle.

Det er lenge siden jeg har lest i en av bøkene jeg har kjøpt selv og følte det var på tide (selv om jeg setter pris på alle bøker jeg får fra forlag og leser hver en av dem). Darlah: 172 timer på månen hadde stått noen år ulest i hylla og vil ikke at de uleste bøkene jeg har skal vente forgjeves på å bli lest, selv om det kan ta flere år før jeg leser bøker jeg har kjøpt. Skjønner ikke hva det kommer av, men det har jo lett for å bli sånn for bokelskere sikkert. Men, men ... bedre sent enn aldri.

Johan Harstad har skapt et interessant konsept, men jeg ble dessverre litt skuffet over at den ordentlige intensiteten ikke var til stede og for meg ble det hele noe forutsigbart. Likevel er jeg helt sikker på at yngre lesere vil få mareritt av bokas innhold. Spesielt yngre lesere som vil prøve seg på denne sjangeren.

Superspennende ungdomsroman. Jeg skjønner godt at denne ble kåra til tidenes beste ungdomsroman. Anbefales til alle unge lesere - men også til voksne. Jeg ble redd, jeg altså. Den var skikkelig skummel!

Det er først når man gir opp at det virkelig tar slutt

I verdensrommet kan ingen høre deg skrike.

det var rart å tenke på at det bodde seks og en halv milliard mennesker på jorden men likevel var det umulig å se bebyggelse i det hele tatt. ikke én av de store byene var synlige, det så bare grønt og forlatt ut, alt sammen.

«Pass på deg selv da, og sørg for å komme tilbake igjen. Tro meg, månen er ikke noe blivende sted. Ikke for noen. Bad juju»

Og en person som kunne være 50 Cent, men som i alle fall var en kjent rapper (det skjønte man av bølingen med venner som fulgte alle hans bevegelser), ventet på taxi. De var utålmodige. Det gikk i motherfucker og nigger for det meste. Mye kjefting.
Mia tenkte at hun aldri hadde skjønt hvorfor de på død og liv skulle være så sinte hele tiden. De hadde jo alle pengene i hele verden. Mia smilte for seg selv. Kanskje var de sinte fordi de tross rikdommen fremdeles ikke var i stand til å finne klær i riktig størrelse. De fløt liksom av gårde i de gigantiske plaggene sine, og det var nesten som om de alle sammen måtte gå et par skritt før klærne fulgte etter. Var i grunnen nok til å bli sint av, det.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Her fortsetter oversikten over dystopiske fortellinger for ungdommer og unge voksne. Se del 1 her og del 3 her, og legg gjerne igjen forslag til bøker jeg bør inkludere. Om du er på jakt etter dystopisk litteratur for en eldre målgruppe, kan du se på denne lista.

Lista i sin helhet finner du på bloggen min.

Noen av bøkene jeg anbefaler elevene mine å lese - noe for enhver smak!

Dette er en liste over bøker jeg har lest og som jeg anbefaler på det sterkeste at du goså leser.

• "Herfra blir du bare eldre - prosa" av Johan Harstad
  • "Barsakh - Emilie, Samuel og Gran Canaria" av Simon Stranger