Uroens bok

av Bernardo Soares

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Solum 2000 Heftet

Bernardo Soares fører en begivenhetsløs og anonym tilværelse i Lisboa. Han er den evig forbipasserende, en pregløs skikkelse på vei til og fra sitt arbeid. Han skriver ned sine tanker om drømmen og livsleden, livet og døden, altet og intetheten i en verden der ingenting lenger henger sammen. Boken er en samling dagboksnedtegnelser. Forfatteren Pessoa skrev sjelden under eget navn, og denne boken er tillagt Bernardo Soares.

FERNANDO PESSOA (1888-1935) er Portugals betydeligste forfatter ved siden av nasjonalskalden Luiz Vaz de Camões. Han publiserte forholdsvis lite i løpet av sitt liv, men etter Pessoas død ble det funnet utallige manuskripter i hans etter hvert legendariske amerikakoffert. Fernando Pessoa skrev sjelden under eget navn. Han benyttet seg av såkalte heteronymer
definerte og adskilte dikterpersonligheter som uttrykte forskjellige - og ofte innbyrdes uforenlige - sider ved hans dikteriske personlighet. Uroens bok er tillagt Bernardo Soares, en skikkelse som ligger tett opptil Pessoa selv - og et ubotelig ensomt og hypersensitivt menneske som forteller sin "selvbiografi uten hendelser" og sin "historie uten liv". Uroens bok kretser om jeg'ets oppløsning, livsledens innerste vesen, drømmenes natur og den moderne tids splittede univers. Den er tragisk, den er komisk, den er poetisk og stillferdig provoserende.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2000

En bok som speiler min sjel på en skremmende måte!

Dette er den beste boka eg har lese på lenge. Har krangla, grubla og smilt med Pessoa. Det er utruleg kor godt eit menneske som levde i byrjinga av 1900-talet kan skildre nordmenn anno 2018. Vår einsemd, vår jakt etter meining, vår fasade.... Har skrive om nokre sider ved bok i bloggen

Uroens bok av en portugisisk forfatter som er vanskelig å bedømme, faktisk er det vanskelig å avgjøre hans egentlige navn, siden han opererte med rundt 20 forskjellige heteronymer, altså adskilte forfatterpersonligheter. Jeg valgte denne boka i forbindelse med et litteraturstudie der vi ble bedt om å skrive om tre forfattere eller bøker avgrenset av de to verdenskrigene. Jeg rakk ikke å lese hele Uroens bok, fordi den tar så ekstremt lang tid å fordøye, men jeg plukket den opp igjen etter at studiene var ferdig, og leser fortsatt et avsnitt eller to en gang om dagen eller en gang i uken eller annenhver måned. For forfatteren tok prosessen med boka omtrent 80 år, den ble først ferdig bearbeidet og utgitt 50 år etter hans død. Boka ble funnet etterlatt i en koffert etter forfatterens død, i form av en mengde nummererte notater og lapper. Det er et mangfoldig verk: lyst, mørkt, enkelt, vanskelig, ekstremt observant, først og fremst fascinerende, særlig hvis leseren kjenner litt til bakgrunnshistorien.

Tekst, liv, tekst, liv, jeg, han, du, noen, alle. I hverdag, i drøm, i tanke, i følelse, i arbeid, på kontoret, i gaten, i soverommet. Hvor som helst kan du slå opp i boken og den kan treffe deg. Det er en tanke, det er en en setning til alle. Delingslitteratur eller delingskultur er kanskje det moderne ordet for hvordan Pessao skriver og kan oppleves. Slik er jo litteraturens vesen, kan du si. Men det går utover dette idet du finner trøst fordi boken treffer nettopp din uro, den almenmenneskelige uro, den uro vi alle fødes med, lever med og dør med. Inntil når.

Et lesetips jeg plukket opp i Alf van der Hagens bok om Dag Solstad.

I denne verden lever vi alle ombord på et skip som har stukket ut fra en havn vi ikke kjenner, på vei mot en havn vi ikke vet noe om, og underveis bør vi vise hverandre den vennlighet som er gjengs for farende folk.

Å, det finnes ingen lengsel så smertefull som lengselen etter det som aldri var!

Min sjel er et usynlig orkester; jeg vet ikke hvilke instrumenter det er som lyder i meg, hvilke fioliner og harper, hvilke pauker og trommer. Jeg kjenner meg selv bare som symfoni.

Mennesket burde være forskånet for å se sitt eget ansikt. Det er det frykteligste av alle syn. Naturen skjenket oss det privilegium det er å slippe å se det, slik at vi ikke skulle kunne se oss selv i øynene. Bare i elvene og vannene kunne vi se vårt eget ansikt. Og stillingen vi var tvunget til å innta, var symbolsk. Vi måtte bøye oss og gå ned på kne for å begå den skjenselen det er å se seg selv. Speilets oppfinner har forgiftet menneskets sjel.

Å sove, å være langt borte uten å vite det, å ligge utstrakt og glemme sin egen kropp; å eie ubevissthetens frihet, å ha et tilfluktssted ved et enslig, stille vann mellom trærnes bladverk i den vidstrakte skogen.

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Noen mennesker er født med et mer sensitivt sanseapparat enn andre, noe som fører til at de sanser og "tar inn" verden på en dypere og mer kompleks måte. Dette gjør dem til utmerkede fortellere i en roman eller novelle, der historien og det fiktive universet ofte levendegjøres gjennom karakterenes opplevelser. Jeg er en sensitiv person selv, og har derfor spesielt stor glede av bøker om ekstra sensitive karakterer og deres opplevelser. Jeg har laget denne listen mest for min egen del, men kanskje den kan være artig å se for andre sensitive bokelskere også. Dessuten er dette bare et lite utvalg; jeg tar gjerne i mot tips i kommetarfeltet på andre bøker som kunne passe.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Den anarkistiske bankier" av Fernando Antonio Nogueira Pessoa
  • "Zenos bekjennelser" av Italo Svevo