Omtale fra forlaget
Karitas Jónsdóttir vokser opp i en stor, farløs søskenflokk på Island. Men på tross av trange kår, er moren fast bestemt på at alle skal ha en utdanning. Og Karitas er talentfull. Et tilfeldig møte med en kvinne bak et staffeli sender henne til København for å studere og gjøre kunsten til en stadig viktigere del av livet. Men så forelsker Karitas seg i den vakre fiskeren Sigmar, og livet tar igjen en vending for den unge kvinnen. For hvordan kan kunstneriske ambisjoner kombineres med den tradisjonelle islandske husmorrollen? Og er det mulig å velge mellom kunsten og kjærligheten? Karitas er en roman om drømmer og lengsler, om uventet lykke og bunnløs sorg – og om stor lidenskap. Den ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris i 2006. «Denne fantastiske boken lever i deg lenge og gir deg de viktigste problemområdene for kvinner. Hvordan balansere pasjon og rasjonalitet, kunst, karriere, foreldreskap, kjærlighet og talent. Våre grunnleggende valg full av konsekvenser. Alt dette vist i en storslagen historie. Finn deg en god stol.» Berit Kobro, VG «... Karitas har alt en god fortelling skal ha. Det beste av alt er at det er en oppfølger på vei.» Cathrine Krøger, Dagbladet «… Baldursdóttirs roman om kvinneskjebner på begynnelsen av 1900-tallets Island er praktfull.» Politiken «En vidunderlig fortelling som i likhet med alle store fortellinger holder en fast så lenge den varer, og som man siden bærer med seg.» Berlingske Tidende
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788205443471
EAN 9788205443471
Serier Gyldendal pocket Karitas (1)
Omtalt tid 1918-1939 1914-1918
Språk Bokmål
Sider 463
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Et av de bedre utgivelser i det siste. Denne boka er troverdig, spennende og skildringene er i et bedre slag for å si det sånn. Mange forfatter klarer ikke nå til dagens, å lage skildringer som fenger leseren på den måten og gjør historien samtidig troverdig og fengende.
Her var det slik at hun fikk alle faktorene med som jeg synes er viktig. Forfatteren tar med leseren skritt etter skritt og det synes jeg er viktig. Lærte mye nytt om Island og gleder meg til neste bok.
Glad for at denne endelig har kommet på norsk. Den er den første av to bøker om Karitas. Fortellingene spenner over hele 1900-tallet. Vi følger sterke, flotte Karitas både hjemme på Island og ute i Europa.
Jeg ser jeg går mot strømmen her. Jeg syntes denne boka startet bra, men ble mer og mer irriterende for hver side. Vi blir aldri kjent med Karitas. Det eneste vi får vite om henne er at hun er så utrolig talentfull kunstner og så utrolig vakker. Og hva så? Ut over det fremstår hun bare utrolig sjølopptatt, barnslig og bortskjemt. Hun gjør ingenting selv, får bare hjelp av alle og enhver.
Det var svært lite i denne boka jeg trodde på. Forholdet til mannen hadde null troverdighet og at folk skulle stå på pinne for dette kvinnemennesket i årevis er heller ikke særlig sannsynlig. Det holdt for min del; jeg skal ikke lese bok nummer to.
Kristín Marja Baldursdóttir (f. 1949) er en islandsk forfatter med ni romaner bak seg. Fra før av har jeg kun lest "Jeg er Freyja" eller "Måkelatter" (2006) som den også er kalt (linken fører til min omtale av boka). Kun fire av bøkene hennes er oversatt til norsk. "Karitas" (2004) og "Karitas: Kaos på lerret" (2007) er to av dem. "Kantata" (2012) er den fjerde. Jeg har samtlige bøker liggende på vent.
"Karitas" er første bok i en serie på to. Handlingen starter i 1915, og vi følger Karita og hennes fem søsken i en tid hvor fattigdommen er påtrengende for de fleste, men i særdeleshet for denne farløse søskenflokken. Likevel har moren ett mål: alle skal få en utdanning! Om det så betyr å rive alle opp med røttene og reise av gårde - selv om dette koster datteren Bjarghildur hennes hjertets utkårede. Hun gråter da de reiser.
"Tenk på det, hun har gått glipp av det beste mannsemnet i Vestfjordene. Det er ikke noe håp om at han skal forville seg hit nordover til dette vindhullet bare fordi vi ble tvunget hit så de hersens guttungene skulle få gå på skolen. Men hva hjelper det uansett å gifte seg med en sjømann, havet sluker dem jo alle sammen.
Jeg kan ikke gjøre det mot mine barn, hvisker Halldóra.
Det demrer for oss hvor hardt vi har hatt det alle tre, og vi får en klump i halsen. Og likevel har vi bestått alle slags prøvelser. Vi har kjempet, farløse, ved vår mors side, holdt ut tjenestejentas galskap, sett hjemmet vårt bli oppløst, ligget i det stinkende lasterommet i dagevis, spydd opp innvollene våre, sovet i saltfiskloftet en hel sommer, vært plaget av sildesår og slit, har mistet det beste mannsemnet i Vestfjordene, og enda står vi steile som klipper i det iskalde havet. Vi har aldri beklaget oss, aldri sutret, men nå er det nok, og hvem vet hva slags fremtid som venter oss tre, kommer vi noen gang til å få en god mann og barn sånn som alle vanlige kvinnfolk? Er det vår medfødte skjebne å være de som ofrer seg? Sånn som vi har gjort. For vår mors skyld." (side 76)
Lenge ser det ut til at Karitas skal bli den eneste i søskenflokken som ikke får seg utdannelse. Hun er særdeles talentfull som tegner, og den dagen husfruen - fru Eugenía - bestemmer seg for å bekoste hennes skolegang, begynner det å skje ting. Det er ikke en hvilken som helst skolegang det er tale om, men kunstutdannelse ved Det kongelige kunstakademi i København. Utdannelsen er kostbar, men er det noe fru Eugenída ikke trenger å bekymre seg for så er det penger. Slik går det til at Karitas får seg en kunstutdannelse.
Tilbake på Island forelsker Karitas seg i Sigmar, en flott fisker som forfører henne på en fest. Skrekkslagen lar hun det skje, men da hun blir gravid, flykter hun hjem til sine. Sigmar har imidlertid bestemt seg for at han skal ha Karitas, og han kommer og henter henne til slutt. De gifter seg, men lever på ingen måte lykkelig videre. Sigmar er en mann med store ambisjoner, og dette innebærer at han nesten ikke er til stede i Karitas liv. Vi følger Karitas gjennom den ene barnefødselen etter den andre, samtidig som hun forsøker å få plass til kunsten i livet sitt. Kjærligheten førte aldri med seg det hun håpet på, men inneholdt heller smerte og savn enn lykke ... Uansett hvor forbannet hun er på mannen sin, som lar henne sitte alene med hverdagsslitet, smelter hun for ham når han er tilbake. Han er særdeles flott denne mannen, og han vet hvordan han skal få hull på konas hardhet.
Jeg ble absolutt fascinert av historien i "Karitas", for det er litt av en historie som rulles ut. Handlingsmettet om det islandske slitet er den også, og mye av dette har jeg lest om i andre bøker og kanskje spesielt i Halldór K. Laxness´ forfatterskap. Likevel - måten historien fortelles på ble en smule for melodramatisk for meg. Språket er i det svulstigste laget, og av og til følte jeg også at historien på et vis mistet bakkekontakten. Ja, det er en storslagen historie, men likevel manglet noe av det som kjennetegner stor litteratur. Kanskje skyldes det først og fremst at teksten er så ordrik, at det meste fortelles rett ut uten antydningens kunst - at ingenting ble overlatt til leserens fantasi. Samtidig kan jeg ikke la være å beundre nettopp detaljrikdommen, fordi forfatteren så åpenbart har satt seg grundig inn i tidsepokene hun beskriver - om forskjellene mellom by og land, mellom fattige og rike ...
I et samfunn med stort frafall av menn - havet tok dem jo før eller siden - er det ikke til å undres over at det vokste frem mange sterke kvinneskikkelser. Kanskje undret jeg meg like fullt over hvordan en kvinne som Karitas kunne ta vare på sin kvinnelige skjønnhet når det var så mye mangel på alt. Der Nobelprisvinneren Laxness beskriver kvinnelighet som gikk til grunne i fattigdommen, der beskriver Baldursdóttir Karitas skjønnhet på en lite troverdig måte, tenker jeg. Tennene råtner bort i munnene til folk som ikke får tilstrekkelig med næring. Resten tar svangerskapene seg av. Men ikke i Karitas liv ... Hun ble bare vakrere og vakrere med årene, selv om hun og barna levde fra hånd til munn i årene da Sigmar var fullstendig borte.
Alt i alt en litt over middels leseopplevelse, der historien som sådann trollbant meg - til tross for noen språklige og innholdsmessige irritasjonsmomenter. Men ikke verre enn at jeg absolutt skal lese fortsettelsen - "Karitas: Kaos på lerret" - men da med færre forventninger. Det jeg særlig ser frem til i den forbindelse er fremveksten av en noe utradisjonell kvinnelig kunstner, en kunstner vi så vidt stifter bekjentskap med i denne første boka om Karitas. Det bør vel nevnes til slutt at "Karitas" ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris i 2006, uten at jeg akkurat denne gangen tenker at det sier så veldig mye om de litterære sidene ved boka.
Dene boka "ropte" på meg fra en hylle på Oslo S. Samme dag fikk jeg den i fredagsgave av mannen min! Nå gleder jeg meg til fortsettelsen. Anbefales!
Vi har kurs mot døden fra vi blir født, og det kan du ikke gjøre noe med, like lite som jeg. Men vi har da lov til å gråte når vi mister noe, det bestemmer vi selv.
Snoren sang i frosten da søstrene tok på den, og forklærne som de hadde hengt til tørk hadde klamret seg inntil hverandre i kulden, og var sammenvevde og stivfrosne.
Men hva hjelper det uansett å gifte seg med en sjømann, havet sluker dem jo alle sammen.
Kvinner kan ha dårlige dager, og da skåner de ingen, minst av alt dem de er glade i.
Tolv kvinner står rundt den i morgenkulden og skrubber torsk i iskaldt vann.
Ved stavnen på robåten står en mann. Han har hendene i lomma.
Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!
Forslag til bøker til lesesirkel - ny runde.
Kvinnelige forfattere fra land vi sjelden leser fra.