Gutten i den stripete pyjamasen

av (forfatter) og Tore Aurstad (oversetter).

Damm 2007 Heftet

Vi er kommet til 1942 og Bruno bor sammen med familien sin i Berlin. En dag må de flytte, faren til Bruno blir beordret til Polen. På det nye stedet møter Bruno Shmuel. Shmuel er jøde og bor bak et høyt gjerde. De to blir venner og vennskapet får fatale konsekvenser.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204137098

EAN 9788204137098

Serie Damm pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland Polen

En vakker og uendelig trist bok, hvor noe av det grusomste som har skjedd i historien tolkes gjennom øynene til den lille gutten Bruno. Dette er en bok som kommer til å sitte lenge i kroppen. Jeg har lyst til å samle familien min rundt meg til høytlesning ...

Gutten i den stripete pyjamasen syntes jeg var veldig bra. Den er skrevet av forfatteren John Boyne. Hostorien kommer fra 2. verdenskrig, og da levde også gutten Bruno som er hovedpersonen i boken. Han kommer fra en rik familie og har mange venner. En dag må han flytte hjemmefra fordi faren må drive en konsentrasjonsleir. Der folk går rundt i pyjamas hele dagen, og det er her Bruno møter Smhuel. Smhuel er en jøde og må jobbe hardt. Bruno skjønner nesten ingenting, men likevel blir de venner. Bruno vil hjelpe Smhuel med å finne faren sin inne i konsentrasjonsleiren, men det går ikke helt bra... Boken endte kanskje litt trist, men den er verdt å lese. Den er i sjangeren historie, litt spenning og drama.

Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet meg. Det er en lettlest bok, muligens beregnet på ungdom. Den er skrevet i barneperspektiv, noe som gjenspeiler seg i språket. Den bruker også en god del gjentakelser for å fremheve det naive. Bruno forstår ikke alt, men gjennom det han beskriver forstår leseren mer og mer. Jeg klarte bokstavelig talt ikke å legge boken fra meg, og leste den ut samme kveld jeg hentet den fra reservert-hylla på biblioteket.

Les hele omtalen i bloggen min;

Gutten i den stripete pysjamasen handler om Bruno på 8 år og hans familie som lever under andre verdenskrig.faren til Bruno er leder til en konsentrasjonsleir som gjør at Bruno må flytte,det vil han ikke.han synes at det nye stedet både er kjedelig og tomt. Men en dag drar han på utforsknig,og der møter han en som heter Shmul som også er 8 år. Men hvorfor er de på hver sin side av gjerde og hvorfor har han på seg en pysjamas? De blir gode venner, men en dag planlegger og gjør de noe de aldri skulle ha gjort

Boken handler om en tysk gutt med navn Bruno, han bor i tyskland under andres verdenskrig. Familien hans har god råd og han har det bra. Men en dag må han flytte ut på landet fordi faren hans har fått en ny jobb. Her møter han Shmuel som er en jødisk gutt. Han bor i en konsentrasjonleir og må jobbe hardt vær dag. Boken er en av de mest triste bøkene jeg har lest og forfatteren skriver bra. Alt i alt en bra bok.

"Heil Hitler" sa han. Han trodde det betydde noe sånt som: "Vel, takk for nå, ha en fin ettermiddag".

Mor sa at flyttingen hadde vært mye enklere, hvis bare enkelte hadde hjulpet til mer. Bruno visste at enkelte var et voksenord for Far, som bare mor fikk bruke

“Faktisk,” sa han og så ned på Shmuel, “så spiller det ingen rolle om jeg gjør det eller ikke. De er ikke bestevennene mine lenger.” Han så ned og gjorde noe som ikke liknet ham; han grep Shmuels hånd og klemte den hardt. “Du er den beste vennen jeg har her i verden, Shmuel,” sa han. “Du er den aller beste vennen min.”

'Heil Hitler,' he said, which, he presumed, was another way of saying, 'Well, goodbye for now, have a pleasant afternoon.'

"Hva er det som feiler deg i kveld?" spurte han mens Pavel trakk opp en ny vinflaske. "Dette er fjerde gang jeg må be om mer vin." Bruno så på ham og håpte at det gikk bra med ham, og Pavel klarte å trekke opp korken uten flere uhell. Men da han hadde skjenket i fars glass og snudde seg for å skjenke i Kotlers, mistet han grepet om flasken og den falt og spyttet innholdet blup-blup-bluppende ut, rett ut i fanget på den unge mannen.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

I det siste har jeg begynt å lese mange av bøkene bak filmer. mer eller mindre bevisst. Noen av bøkene leste jeg før jeg så filmen, andre etter. Noen visste jeg ikke at fantes som film en gang.

Her er de "bøkene bak filmen" jeg har lest/leser til nå. Har du andre tips til bøker bak filmer? Hva likte du best - bok eller film?

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Leseutfordring 2016:

en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National Book Award
en Young Adult bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til engelsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2016
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede

og
17 - Re-read a children/teenage book you used to love
18 - Read a book that has been translated to english
19 - Read a book by your favorite authour
20 - Re-read your favorite book

Ikke sikkert jeg klarer alle, men legger til bøker her etterhvert som jeg leser dem
Og jeg har bestemt meg for at de utfordringene som er like i de to listene kan dekkes av samme bok.

• "Bursdagsgaven" av Sue Monk Kidd
  • "Hele livet på en dag" av Alyson Richman