Den tredje løgnen

Aventura 1992 Innbundet

3. bok om tvillingene Klaus og Lucas. Nå gjenopplever begge barndom, krig og familietragedie, på leting etter et svar som kan gi deres lidelser en mening. Romanen om handler identifikasjon og identitet, tilhørighet og mening i en tilværelse bygget på løgn og fordekthet.

Forlag Aventura

Utgivelsesår 1992

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Denne lille boka ville vært helt uforståelig dersom jeg ikke først hadde lest de to foregående bøkene i trilogien. Språket i de tre bøkene er lett, enkelt og virkningsfullt, mens historien er utrolig og til tider vanskelig å forstå. Alt ble trukket sammen i siste bok, men det var allikevel den jeg likte minst. Tre bøker det er raskt å komme gjennom, men de kommer til å sitte i tankene mine en stund.

Spennende og veldig anderledes bøker dette. Den første, Tvillingenes dagbok, er i seg selv en fulltreffer skrevet på en måte som likner på lite annet, kanskje Franz Kafka er det nærmeste? Den andre boka, Beviset, treffer ikke like hardt og er kanskje ikke like unik? Her er jeg litt inne på tanken at dette er mer som en transportetappe. Mot slutten skjer imidlertid ting som løfter også denne boka opp ved at man blir ganske så forbauset. Forbauselsen er ikke mindre i tredje roman, Den tredje løgnen. Her innser man umiddelbart at de to første bøkene må revurderes angående innholdet. Eller må man det? Kanskje bare bok 1? Eller bare bok 2? Eller? Men så er da også tittelen Den tredje løgnen. Som helhet er trilogien et mesterverk.
Alle de tre bøkene er korte og lettleste, så for de som er opptatt av å få opp antall leste bøker, egner de seg godt :-)

Siste bok i trilogien om tvillingene Lucas og Claus.

Tvillingene er nå godt voksne, og på jakt etter hverandre. Vi får begges historie om barndommen, krigen, og andre tragedier. I sentrum står en hendelse fra tidlig barndom, der de skilles.

Sannheten blir etterhvert vanskelig å få tak på for både guttene og leserne...

Det hele er forvirrende, spesielt i starten, men svarene kommer, og det blir klarere og grusommere for hver avsløring. Får ikke helt taket på alt, men det er likevel fascinerende lesning.

Å gå og lure er verre enn å vite alt.

Målet er 65 bøker.

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "Beviset" av Agota Kristof
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Mannen som så alt - roman" av Deborah Levy
  • "En strålende fremtid - roman" av Catherine Cusset
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Tvillingenes dagbok" av Agota Kristof
  • "Hekseyngel - Stormen gjenfortalt" av Margaret Atwood