Beviset

av (forfatter) og Willy Flock (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Beviset er en roman om atskillelse, følger av krig og å leve i et samfunn der løgnen blir satt i system. Den er andre bok i Agota Kristofs romantrilogi, en moderne klassiker i europeisk litteratur.

Etter tvillingbrorens forsvinning over grensen er Lucas alene, forvirret og fra-revet en del av seg selv. Han forsøker å gjøre det gode i et land der det onde har tatt styringen, og der menneskene slåss med traumene etter krigen. Det eneste som vitner om livet med broren, er historiene som er nedskrevet i den store skriveboken.

«Det finnes romaner som forandrer leserens perspektiv, som treffer leseren med en kraft helt utenom det vanlige. Sånn er Agota Kristofs bøker; preget av en slags rå og uovertruffen magi.» Hanna Nordenhök, Expressen

ISBN13 9788202612290

EAN 9788202612290

Omtalt tid Etterkrigstiden

Andre bok i trilogien om tvillingene som ble overlatt til bestemoren sin. Krigen er over, og Lukas har blitt 15 år. Han bor alene i bestemorens hus, for krigen og "systemet" har tatt fra ham familien. I landsbyen er han kjent, og de fleste tror han er gal. Da Yasmine dukker opp med babyen sin, gir Lukas dem husrom. Han snekrer vugge, kjøper leker, lager mat, mens Yasmine vasker hus og syr og strikker klær. Hun nekter å gå ut, for alle i landsbyen kjenner den skammelige historien hennes.

Språket er knapt, og naivistisk. Synes denne fenger enda mer enn den første boka.