Beviset

av (forfatter) og Willy Flock (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202612290

EAN 9788202612290

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Andre bok i trilogien om tvillingene som ble overlatt til bestemoren sin. Krigen er over, og Lukas har blitt 15 år. Han bor alene i bestemorens hus, for krigen og "systemet" har tatt fra ham familien. I landsbyen er han kjent, og de fleste tror han er gal. Da Yasmine dukker opp med babyen sin, gir Lukas dem husrom. Han snekrer vugge, kjøper leker, lager mat, mens Yasmine vasker hus og syr og strikker klær. Hun nekter å gå ut, for alle i landsbyen kjenner den skammelige historien hennes.

Språket er knapt, og naivistisk. Synes denne fenger enda mer enn den første boka.

Ikke like bra som den første boka i trilogien, Tvillingenes dagbok. Mens Tvillingenes dagbok var sjokkerende anderledes var denne slappere selv om den slett ikke var ueffen. Det var ikke før i de to siste kapitlene at overraskelsene dukket opp, og jeg tenkte at "Oi, virkelig!".

Lucas går inn i det grå huset. Han fortsetter gjennom en lang og mørk korridor som ender i en glassdør hvor det står en rusten plakat: "Offentlig bibliotek".
Lucas banker på. En kvinnestemme svarer:
- Kom inn!
Lucas går inn i et stort rom som er opplyst av ettermiddagssolen. En kvinne med grått hår sitter bak et skrivebord. Hun har briller på seg, og hun spør:
- Hva ønsker du?
- Jeg vil gjerne låne bøker.
Kvinnen tar av seg brillene og ser på Lucas:
- Låne bøker? I den tiden jeg har arbeidet her, har det aldri kommet noen for å låne bøker.
- Har du vært her lenge?
- I to år. Min oppgave er å holde orden her. Jeg må sortere bøkene og fjerne de som er satt på listen over forbudt litteratur.
- Hva skjer med dem etterpå? Hva gjør du med dem?
- Jeg legger dem i disse kassene, og så blir de hentet og makulert.
- Er det mange bøker på listen?
- Nesten alle.
Lucas betrakter de store kassene som er fulle av bøker:
- For et sørgelig arbeid du har.

Målet er 65 bøker.

Listen

August 2020

2021

• "Den tredje løgnen" av Agota Kristof
  • "Tvillingenes dagbok" av Agota Kristof
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Falsk natur" av Jane Harper
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell