Arr

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Pax 2018 Innbundet

Jónas Ebeneser er en mann på snart 49, «fraskilt, heterofil, uten makt, uten sexliv». Imidlertid er han en «gjør-det-selv»-type, som gjerne fikser og reparerer ødelagte ting. Han har tre kvinner i livet sitt: moren, ekskona og datteren, alle med navnet Gudrún. Men Jónas har mistet livsgnisten, og reiser fra Island. I kofferten har han en drill og noen gamle dagbøker. Han kommer til et krigsherjet land, der han lar seg innlosjere på det nedslitte Hotel Silence. Han planlegger å bruke en uke på det dystre oppdraget han har gitt seg selv: selvmordet. Men de han møter i det nye landet, og møtet med hans yngre selv i dagbøkene, gir Jónas nye perspektiver på tilværelsen. Og på grunn av hotellets ustanselige behov for reparasjoner, blir det stadig vanskeligere for ham å avslutte livet.

Forlag Pax

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2018

Når krisa får uventa resultat

Islandske Jonas Ebeneser er ein mann midt i livet - og han kjenner at dagane ikkje gir så mykje lenger. Det er faktisk så vanskeleg at han vurderer å gjere "kort prosess" - med litt planlegging. Det vert lite kjekt for hans tre Gudruner om han let dei oppleve hans tragiske ende. Det blir betre om han er langt borte.
Så - han ryddar og ordnar opp, pakkar ein koffert med innhald som skal vere nok for ei vekes tid + ein drill som kan bli nyttig!
Så set han seg på flyet og reiser til eit krigsherja land der det er så mange som må møte døden.

Hotellet han kjem til - Silence- er herja, og manglar det meste som vi menneske treng til dagleg: vatn, straum, låsbare dører mm
Det går opp for Jonas at både drillen og det andre han har av verktøy verkeleg skal kome til nytte dei dagane han har planlagt....

Og på hotellet er dei meir enn takksame for hjelpa han gir dei. Han kjem i god kontakt med dei to som driv etablissementet, og han får godt ord på seg rundt om ...Han blir ein mann som fleire får bruk for. Kvardagane gir meining, og det blir ikkje så viktig å gjennomføre det han kom for.

Romanen har både noko trist over seg, på same tid som den fokuserer på kva som er viktig i ei velstandsverd ...... og i ei verd der det meste manglar.
Ein original roman, på fleire vis, men som kan få fram litt refleksjon.
Likte boka godt, spesielt etter avreisa frå Island

Herlig roman med lun god underfundig humor. Min omtale her

Jónas reparerer ødelagte ting, men klarer ikke å fikse seg selv. Nå har han bestemt seg for å forlate Island og sine tre kvinner. Mor Gudrún, ekskone Gudrún og datter Gudrún.
Jónas er lei av livet, og med seg på sin siste ferd, pakker han ned en drill og gamle dagboknotater.
Han tar inn på Hotell Silence i et krigsherjet land. En ukes frist har Jónas gitt seg selv på å avslutte sitt miserable liv. Så møter han nye mennesker og leser om sitt yngre jeg i dagbøkene. I tillegg har hotellet stadig behov for hans nevenyttige tjenester, og dagene går.

Tankevekkende og klok, samtidig litt rar

Denne boka likte eg! Ei lita bok, full av humor, men med eit alvor som heile tida ligg under. Jonas ein mann på 49, heterofil, utan makt og utan sexliv. Men han er nevenyttig. Og livslei. Men om han tar livet sitt i heimen, korleis vil den som finn han oppleve det? Det beste er bare å forsvinne, tenkjer han. Altså tar han med seg drillen og reiser. Han skal vere sikker på at han får til eit skikkeleg oppheng å henge seg i. Meir utfyllande i Leselukke - bloggen min

Stillheten redder verden,

-Har du vært alene lenge?
-I seks måneder
Hvis hun hadde spurt, har du vært ensom lenge, hadde jeg svart åtte år og fem måneder

Sorg er som en glassbit i halsen, sa hun.

Vi som vet, men ikke gjør noe, er de skyldige

Hva skyter man i mai, annet enn seg selv?

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Forfattere jeg hittil ikke har lest noe av, men som jeg er nysgjerrig på. Må prøve å få lest noe av dette etterhvert.

Trenger du tips til sommerlektyren? Her er noe av det vi har lest i det siste og gjerne anbefaler videre :)

• "Lempi" av Minna Rytisalo
  • "Aftenland" av Therese Bohman
  • "James Franco spytter når han snakker - roman" av Erik Eikehaug
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell
  • "Kvinnen ved 1000 grader - Herbjörg María Björnsson forteller" av Hallgrímur Helgason
  • "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "de - roman" av Helle Helle