Jeg skal beskytte deg

Tiden 2018 Innbundet

Et nytt terrorangrep utspiller seg i Paris. På lærerværelset i Oslo følger Jon situasjonen over mobilen. I barnehagen sitter hans fem år gamle sønn, Andreas, og perler. Kona Vilje jobber overtid. Helt siden Andreas ble født, har Jon vært hjemsøkt av et sinne han er i ferd med å miste kontrollen over. Samtidig fylles han av en frykt for at verden rundt den lille familien er i oppløsning. Overalt ser han faresignalene: klimakrise og økologisk kollaps, terrorangrep og religiøs fanatisme. Mot Viljes råd går han stadig lenger i å forberede seg selv og sønnen på fremtiden han tror vil komme. Jeg skal beskytte deg er en roman om vold og kjærlighet. Om å forberede seg på nye tider. Om å ville beskytte sine nærmeste, selv om det kan gjøre dem vondt.

Forlag Tiden

Jeg håpet hodet hans lot ham huske mye av det jeg hadde vist ham. Samtidig håpet jeg han kunne glemme hvordan jeg satt i trappene utenfor leiligheten og gråt. Glemme hvordan jeg ropte til ham fordi han aldri fikk på seg klærne. Hvor sint jeg var på ham. Hvor liten jeg fikk ham til å føle seg. Selv om jeg trodde han merket hvor glad jeg var i ham, hvor mye han betydde, var jeg redd for varigheten i det jeg hadde gjort, redd for at mine utbrudd overvintret i kroppen hans.

Skal vi lage en regel? spurte jeg. Det er bare lov å gråte hvis vi slår oss

Først var du bare en tanke, og så ble du til Andreas

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

• "Vi var enige om noe" av Unnveig Aas