My name is Lucy Barton

Viking 2016 Innbundet

LONGLISTED FOR THE MAN BOOKER PRIZE 2016 AND THE BAILEYS WOMEN'S PRIZE FOR FICTION 2016. A #1 NEW YORK TIMES BESTSELLER. An exquisite story of mothers and daughters from the Pulitzer prize-winning author of Olive Kitteridge Lucy is recovering from an operation in a New York hospital when she wakes to find her estranged mother sitting by her bed. They have not seen one another in years. As they talk Lucy finds herself recalling her troubled rural childhood and how it was she eventually arrived in the big city, got married and had children. But this unexpected visit leaves her doubting the life she's made: wondering what is lost and what has yet to be found. Look for Elizabeth Strout's highly anticipated new work of fiction, Anything Is Possible, which is available for pre-order now.

Forlag Viking

Omtalt sted New York

Språk Engelsk

My Name is Lucy Barton er ikke så mye en sammenhengende historie som det er en samling av minner, tanker og anekdoter. Romanen tar for seg et følelsesladet tema. Jeg kan likevel ikke si med like stor tyngde som andre anmeldere at den vekket dype følelser i meg. Romanen er full av substans og brakte frem dype, filosofiske tanker. Det var imidlertid noe som manglet i utførelsen. Til tross for et forfriskende perspektiv og de mange treffende bemerkningene om livet, er My Name is Lucy Barton en lite bemerkelsesverdig bok. For full anmeldelse, se: edgeofaword: My Name is Lucy Barton

Denne boka var helt nydelig! Den er skrevet så enkelt og ukomplisert, med fine tanker og refleksjoner. En bok med lite handling, men som setter spor, i alle fall i meg.

Jeg leste denne boken oversatt til norsk: Jeg heter Lucy Barton. Jeg likte boken godt.

Jeg har omtalt boken i et innlegg på bloggen min her

Boken hadde vært mer interessant om den hadde utdypet flere av hendelsene som det refereres til og som hadde betydning for Lucys liv og hvorfor hun strevde med livet sitt og familien. Ble litt overfladisk og lettvint for meg.

It interests me how we find ways to feel superior to another person, another group of people. It happens everywhere, and all the time. Whatever we call it, I think it’s the lowest part of who we are, this need to find someone else to put down.

Jeg har sagt det før: Det interesserer meg hvordan vi finner måter å føle oss overlegne andre på, andre grupper med mennesker. Det skjer overalt, og hele tiden. Hva vi enn kaller det, mener jeg det er den nedrigste delen av det vi er, dette behovet for å finne andre måter å se ned på.

Men jeg var så sliten, så moren min begynte å fortelle meg historier om folk hun hadde kjent for mange år siden. Hun snakket på en måte jeg ikke husket, som om et vell av følelser og ord og observasjoner var blitt presset ned i henne i årevis, og stemmen hennes var luftig og utvungen. Noen ganger døste jeg av, og når jeg våknet, tigget jeg henne om å snakke mer.

• "Lila - A Novel" av Marilynne Robinson
  • "A Whole Life" av Robert Seethaler
  • "The People in the Trees - A Novel" av Hanya Yanagihara
  • "Did You Ever Have A Family" av Bill Clegg
  • "Nattsvermer" av Katja Kettu
  • "A Spool of Blue Thread - A novel" av Anne Tyler
  • "His bloody project - documents relating to the case of Roderick Mccrae" av Greame Macrae Burnet
  • "Alt det lyse og alt det mørke - roman" av Brynjulf Jung Tjønn
  • "Tangodanseren" av Arturo Pérez-Reverte