Krigslys

av (forfatter) og Ingrid Haug (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

London, 1945. I kaoset etter andre verdenskrig blir 14 år gamle Nathaniel og søsteren Rachel forlatt av foreldrene som visstnok reiser til Singapore. Barna etterlates i en gåtefull manns varetekt. Han har et underlig kroppsspråk og kalles Møllen, og søsknene mistenker at han er kriminell. De blir både mer overbevist og mindre bekymret etter hvert som de blir kjent med Møllens fargerike og eksentriske omgangskrets. Både mennene og kvinnene virker underlig opptatt av å beskytte de to søsknene men mot hva? Hvem er egentlig disse menneskene? Og hvor er mor og far? Tolv år senere begynner Nathaniel å undersøke hva det var, alt det han ikke forsto den gangen. Han trekkes gradvis inn igjen i den moralsk ambivalente skyggeverdenen som etterkrigstiden - og søsknene - befant seg i.

«Hypnotiserende.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 6)

Et litterært mesterstykke fra en av vår tids store forfattere
London, 1945. I kaoset etter andre verdenskrig blir 14 år gamle Nathaniel og søsteren Rachel forlatt av foreldrene som visstnok reiser til Singapore. Barna etterlates i en gåtefull manns varetekt. Han har et underlig kroppsspråk og kalles Møllen, og søsknene mistenker at han er kriminell. De blir både mer overbevist og mindre bekymret etter hvert som de blir kjent med Møllens fargerike og eksentriske omgangskrets. Både mennene og kvinnene virker underlig opptatt av å beskytte de to søsknene - men mot hva? Hvem er egentlig disse menneskene? Og hvor er mor og far?

«Nå har han skrevet en ny klassiker. En lysende spionroman: Ikke siden «Den engelske pasienten» har Michael Ondaatje skrevet en roman på nivået til «Kriglys» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen (terningkast 6)

«Michael Ondaatje skriv lysande om det mørklagde ... Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid, poetisk og presis, (...)» Oddmund Hagen, Dag og Tid

«Krigslys er imponerende fortellerkunst bygd på historiske kilder om etterretningstjenesten.» Henning Howlid Wærp, Aftenposten

ISBN13 9788203374364

EAN 9788203374364

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted London

Popsugar

En eller flere bøker hver måned fra ulike land rundt i verden. Påbegynt plan:
(Vil bli revidert)

Juli: Spania
August: Japan
September: Russland
Oktober: England
November: Osceania (New Zealand)
Desember: Russland

Denne bokvåren lanserer Aschehoug seks bøker, fra seks unike stemmer – og hver måned leser de som vil delta, en ny bok sammen. Aschehoug arrangerer også flere leseutfordringer i løpet av året. For eks. Seksukerslesing :) i juni med blant annet bøker av Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen.

#detmådulese (gruppe på Facebook)

seksstemmer på Instagram

• "Vanndanseren" av Ta-Nehisi Coates
  • "Jeg vet meg et land" av Victoria Bø
  • "Tilgivelse" av Patrick Flanery
  • "De vektløse" av Valeria Luiselli
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters