Krigslys

av (forfatter) og Ingrid Haug (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

London, 1945. I kaoset etter andre verdenskrig blir 14 år gamle Nathaniel og søsteren Rachel forlatt av foreldrene som visstnok reiser til Singapore. Barna etterlates i en gåtefull manns varetekt. Han har et underlig kroppsspråk og kalles Møllen, og søsknene mistenker at han er kriminell. De blir både mer overbevist og mindre bekymret etter hvert som de blir kjent med Møllens fargerike og eksentriske omgangskrets. Både mennene og kvinnene virker underlig opptatt av å beskytte de to søsknene men mot hva? Hvem er egentlig disse menneskene? Og hvor er mor og far? Tolv år senere begynner Nathaniel å undersøke hva det var, alt det han ikke forsto den gangen. Han trekkes gradvis inn igjen i den moralsk ambivalente skyggeverdenen som etterkrigstiden - og søsknene - befant seg i.

«Hypnotiserende.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 6)

Et litterært mesterstykke fra en av vår tids store forfattere
London, 1945. I kaoset etter andre verdenskrig blir 14 år gamle Nathaniel og søsteren Rachel forlatt av foreldrene som visstnok reiser til Singapore. Barna etterlates i en gåtefull manns varetekt. Han har et underlig kroppsspråk og kalles Møllen, og søsknene mistenker at han er kriminell. De blir både mer overbevist og mindre bekymret etter hvert som de blir kjent med Møllens fargerike og eksentriske omgangskrets. Både mennene og kvinnene virker underlig opptatt av å beskytte de to søsknene - men mot hva? Hvem er egentlig disse menneskene? Og hvor er mor og far?

«Nå har han skrevet en ny klassiker. En lysende spionroman: Ikke siden «Den engelske pasienten» har Michael Ondaatje skrevet en roman på nivået til «Kriglys» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen (terningkast 6)

«Michael Ondaatje skriv lysande om det mørklagde ... Krigslys er ein roman med mange kvalitetar og nyansar, magisk og gjennomlyst på same tid, poetisk og presis, (...)» Oddmund Hagen, Dag og Tid

«Krigslys er imponerende fortellerkunst bygd på historiske kilder om etterretningstjenesten.» Henning Howlid Wærp, Aftenposten

ISBN13 9788203374364

EAN 9788203374364

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted London

Popsugar

En eller flere bøker hver måned fra andre land rundt i verden. Påbegynt plan:
(Vil bli revidert)

2021:
Januar: USA, Frankrike, Etiopia, USA og England/Afrika
Februar: Sør-Afrika, Europa

Det du må lese – Aschehougs lesesirkel

Aschehoug arrangerer flere leseutfordringer i løpet av året.
Det må du lese

Lesing sommeren 2019:
Macbeth av Jo Nesbø
Dronen av Unni Lindell,
Motiv X av Ahnhem med flere

Våren 2020 leste vi 6 stemmer
Sommeren 2020: Seksukerslesing med blant annet bøker av Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen. Høsten 2020 kom det nye bøker å lese.

seksstemmer på Instagram

#detmådulese (gruppe på Facebook

skriv bildebeskrivelse herHer er listen for 2020

Her er listen for Leseutfordringen på Facebook - 12 bøker

Her er kategoriene:
-En bok utgitt i 2019
-En bok skrevet av en asiatisk forfatter
-En bok med en person med et handikap
-En bok som er filmatisert
-En bok med et dyr i tittelen
-En grafisk roman
-En klassiker du ikke har lest tidligere
-En bok med blått omslag
-En bok i en sjanger du ikke leser så ofte
-En bok som har vunnet Nordisk råds litteraturpris
-En bok som ble utgitt det året du fylte ti år
-En bok med en tittel som begynner på S

• "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Dagen da min bestefar var helt - roman" av Paulus Hochgatterer
  • "Vandrefalken" av J.A. Baker
  • "Natalia Z." av Chantal Garand
  • "Jeg vet meg et land" av Victoria Bø
  • "Vanndanseren" av Ta-Nehisi Coates
  • "Si ingenting - en sann historie om mord og terror i Nord-Irland" av Patrick Radden Keefe
  • "De vektløse" av Valeria Luiselli
  • "Kjærlighet i nødsfall" av Daniela Krien