Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Helt fra sine unge dager tenkte Thomas Mann (1875–1955) på å skrive en moderne versjon av den gamle tyske Faust-legenden. Men det var først som 70-åring, i årene 1943–1947 mens han bodde i USA, at han fant tiden moden. Resultatet ble Doktor Faustus. Den tyske komponist Adrian Leverkühns liv, fortalt av en venn. Romanen er en fortelling om en kunstners liv og tragedie, men den er samtidig også en beretning om Tyskland og dets skjebne. Handlingstrådene følger komponisten Adrian Leverkühn, som slutter en pakt med djevelen for at hans eget geni skal bli forløst. Leverkühn er en sammensatt skikkelse; han bærer i seg både intellektets kulde og lengsel etter varme og kjærlighet. Men hans genialitet utvikler seg mer og mer i retning av vanvidd, noe som også blir et tegn på de irrasjonelle og demoniske kreftene i det nasjonalsosialistiske samfunnet. Doktor Faustus er et høydepunkt i Thomas Manns diktning og et hovedverk i det 20. århundrets europeiske litteratur.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788205350052
EAN 9788205350052
Serier Nobel Gyldendal klassiker
Språk Bokmål
Sider 607
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Begynte på denne boken i 1984, har lest kapittel V tre ganger, nå har jeg endelig kommet over komposisjonene og musikkteorien og er på vei videre. Håper å bli ferdig i 2030.
Jeg ble minnet på dette verket i går kveld da jeg så på Brenners bokhylle på TV. Maleren Håkon Bleken hadde valgt denne boka, da han skulle plukke ut en som har gjort inntrykk. Han klarte ikke helt å målbære hvorfor den gjorde så sterkt inntrykk, og det gjør ikke jeg heller. Vi leste den for flere år siden i vår lille lesesirkel, og den er for innholdsrik til at vi kom helt til bunns i den, men den spøker mer og mer i bakhodet mitt, av flere grunner. For det første er det faust-motivet - å inngå en mørk pakt med noe overnaturlig, kall det gjerne Mefisto, for å få genialitet over et kort tidsrom, slik Adrian Leverkühn gjør. Antakelig det som appellerte til Bleken i sin tid - sikkert appellert til alle som bestemmer seg for å leve som kunstnere. Enten det er musikk eller malerkunst eller noe annet. Det som gjør at jeg får lyst til å se på den igjen nå, er at den har med seg mye av opptakten til nazismen i Tyskland før 2. verdenskrig. Jeg må sjekke opp igjen hva som er likt i tenkemåter fra da og i vår tid. Det er en del.
En møy er verd all ære, men blir hun ikke mor,
da er hun som et bed, med god, men usådd jord.
For selv om det kan være uhyggelig når noen få som vet må leve med lukket munn blant en flokk blinde, blir det fullkomment forferdelig, synes det meg, når alle egentlig kjenner sannheten, men er tvunget til å tie sammen, mens enhver leser sannheten i den andres unnvikende eller angstfylt stirrende øyne.
Men allerede den gang, som liten gutt, forstod jeg meget klart at den utenommenneskelige natur er fundamentalt språkløs, noe som i mine øyne nettopp utgjør dens uhygge.
Det finnes mennesker som det ikke er lett å leve sammen med, og som er umulig å forlate
Livet er ikke kresent, og moralen skiter det i.
For like lite som man kan forstå det nye og unge uten å være hjemme i tradisjonen, like uekte og steril må kjærligheten til det gamle forbli, dersom man lukker seg for det nye som med historisk nødvendighet er utgått fra fortiden.
Siden kulturen falt fra kultusen og begynte å dyrke seg selv, er den ikke lenger noe annet enn et avfall.
Vil du holde på det kapitalistiske system, (...) fordi det holder i live erindringen om menneskelivets utsatte stilling?
Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!
I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.
Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?
Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.
Flere forfattere lar musikk bli et viktig virkemiddel. Musikken kan være en del av handlingen, eller den kan ha en sentral plass på en annen måte. Tips om flere bøker der musikken er sentral, mottas med takk :)
Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.
Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:
Bare en leseliste for min egen ubehjelpelighet, men gjerne kom med innspill, særlig om poesi.