Jeg har en stund lurt på hva slags bok dette egentlig er, og har ikke helt få ganger tatt i den og lest bakpå boka, uten å kjøpe den. Men - en dag var jeg bare kjempeklar for akkurat denne boka, og da har jeg det sånn at jeg begynner å lese med en eneste gang. Det var i og for seg fort gjort, for boka er en tynn liten flis. Men tematikken er sannelig krevende nok, så jeg kan ikke hevde at innholdet er like lett fordøyelig som antall sider kanskje skulle tilsi. For meg som har vokst opp med at kvinners rettigheter nærmest er en selvfølge, og som også har vært nødt til å forholde meg til at "rødstrømpe"-begrepet er utrolig negativt ladet, ble dette sommerens wow!-bok. En sånn bok som garantert kommer til å bli årets store slager som "blomster" i forbindelse med middagsinvitasjoner for mitt vedkommende i tiden fremover!
Rebecca Solnit (f. 1961) er en amerikansk forfatter, som skriver om et bredt spekter av temaer innenfor miljø, kunst, politikk m.m. Så vidt jeg har klart å finne ut er det bare "Menn forklarer meg ting" som er utgitt på norsk. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor, men når jeg blar gjennom bibliografien hennes på Wikipedia (en opplisting som ikke er komplett), er det mulig at en del av tematikken blir for typisk amerikansk til at den anses salgbar i et lite land som Norge? Feminismen som blir presentert i "Menn forklarer meg ting" er også skarpere enn det som er vanlig i Norge i dag. Samtidig er noe av problematikken så universell at det er viktig å tilegne seg innsikt i denne.
En hendelse som går igjen som en rød tråd mer eller mindre i samtlige av de ni essayene i samlingen, er den franske toppolitikeren Strauss-Kahns overgrep på en svart stuepike på et hotellrom i New York. På tidspunktet da overgrepet fant sted, i mai 2011, var han leder av Det internasjonale pengefondet. Til tross for at flere lignende saker dukket opp i kjølvannet av denne saken, ble Strauss-Kahn ikke dømt. Årsaken var at stuepiken ble tatt i en løgn, og dermed gikk hele hennes troverdighet ad dundas. Underveis i etterforskningen måtte hun tåle å bli fremstilt som prostituert i media, hvilket er et faktum som faller på sin egen urimelighet. Okke som - saken veltet Strauss-Kahns internasjonale karriere ...
I tittelessayet "Menn forklarer meg ting" er forfatteren i et selskap. Verten røper at han vet at hun har skrevet "et par bøker". "I samme tonefall som man bruker når man vil oppmuntre en venns sjuåring til å fortelle om blokkfløyteøvingen sin, spurte han: "Og hva handler så de om?" (side 9)
Forfatteren, som på det tidspunktet hadde gitt ut 6-7 bøker, valgte å snakke om den siste boka si - "River of Shadows: Eadward Muybridge and the Technological Wild West", som handler om tiden og stedets splittelse og industrialiseringen av hverdagslivet. Hun hadde knapt nevnt Muybridge, før verten ivrig avbrøt henne og spurte om hun hadde hørt om den svært viktige boka om Muybridge som kom ut tidligere i år ...
"Jeg var så fanget i den tildelte rollen som uvitende ungpike at jeg var mer enn villig til å vurdere muligheten av at det var kommet ut en annen bok om samme tema mer eller mindre samtidig med min, som jeg på en eller annen måte hadde unngått å få med meg. Han satte straks i gang med å fortelle meg om denne svært viktige boka med den selvbegeistrede minen jeg kjenner så godt til fra belærende menn; blikket stivt rettet mot hans egen autoritets fjernt skimrende horisont." (side 10).
Venninnen hennes gjentok intet mindre enn fire ganger at det faktisk var hun - Rebecca Solnit - som var forfatteren bak aktuelle bok om Muybridge, før verten fikk dette med seg og ble askegrå i ansiktet. Det viste seg at han ikke en gang hadde lest boka ... som hun hadde skrevet ... Ikke en eneste gang hadde det slått ham at hun i det minste kunne vite mer om tematikken enn ham, eller hva hennes bok om Muybridge faktisk handlet om. Før han igjen - helt uanfektet - gjøv løs på temaet igjen og foreleste videre ... Etterpå kunne de le av det, men det var først da de hadde ham utenfor sin hørevidde. Offentliggjøringen av dette essayet har ført til at begrepet mansplaining ble født.
Hvem har ikke opplevd det samme? tenker jeg. Mens mange menn nødig vil bli belært av kvinner og er snar til å påpeke at de blir nettopp dét dersom vi kvinner skulle prøve oss på noe som ligner ... Som om det skulle være noe nedverdigende i det hele - fordi det er en kvinne som snakker, mener jeg.
Tematikken i de øvrige essayene er kvinners stilling, vold i og utenfor ekteskapet, kvinners angst for å bli voldtatt og hvilke tiltak som gjerne blir igangsatt for å gi kvinnene økt sikkerhet. I stedet for å ta fatt i mennene som skaper denne utryggheten, blir kvinnene anmodet om å holde seg hjemme etter mørkets frembrudd, ikke kle seg for utfordrende osv. - som om det sto i deres makt å forhindre det hele. Solnit nevner også at den hyppigste dødsårsak for gravide kvinner i USA er vold utøvd av den vordende far.
I essayet "Woolfs mørke" (side 65 flg.) kommer hun inn på Virginia Woolf-sitatet "Fremtiden er mørk, og det er vel stort sett det beste en fremtid kan være, tror jeg." Folk flest er redd for mørket, selv om det er om natten "at elskoven finner sted, ting smelter sammen, endrer seg, blir fortryllet, vekket til liv, befruktet, besatt, frigitt, fornyet". (side 66)
"Woolf frigjør teksten, fantasien og romanfiguren for siden å kreve samme frihet for oss, og da særlig for kvinner. Her er vi ved kjernen av det hos Woolf som har vært mest inspirerende for meg: Hun feirer alltid en frigjøring som ikke er offisiell, institusjonell eller rasjonell, men som handler om å gå utover det kjente, det trygge og vante, og ut i en større verden. Hennes krav om frigjøring for kvinner var ikke først og fremst at de skulle kunne holde på med de samme institusjonelle tingene som menn gjorde (og som kvinner nå også gjør), men ha full frihet til å streife omkring, både i geografien og i fantasien." (side 78)
Når man snakker om Woolf og frihet, kommer man selvsagt ikke utenom essayet "Et eget rom". (Linken fører til min bloggomtale av dette essayet.)
I essayet "Kassandra-syndromet" (side 83 flg.) kommer Solnit inn på det generelle problemet som kvinner har med å bli trodd. Altfor ofte settes merkelappen "hysterisk" og "subjektiv" på kvinners uttalelser. Begrepet Kassandra-syndromet er hentet fra mytologien. Kassandra var Helena av Trojas vakre søster. Hun ble rammet av en forbannelse som ga henne evnen til å komme med presise forvarsler som ingen lyttet til. Hun ble ansett som gal og løgnaktig ...
"Jeg har tenkt en del på Kassandra under denne seilasen på kjønnskrigenes krappe sjø fordi troverdighet er en så avgjørende faktor i slike kriger og fordi kvinner så ofte beskyldes for å mangle noe grunnleggende på det feltet." (side 83)
Selv om Norge er et land hvor det kjennes relativt trygt å være kvinne, viser det seg at det knapt finnes en kvinne som ikke har opplevd seksuell trakassering fra menn i en eller annen variant. Når dette skjer i yrkesmessig sammenheng, tenker vi at det kanskje er lettere å håndtere, mens sannheten er at det antakelig er omvendt. Ofte er makt en vesentlig faktor, og når det ikke en gang nytter å ta opp en slik problematikk med en mannlig sjef som selv er engstelig for vedkommendes makt, så er det som regel lite man kan gjøre. Sviket blir på et vis dobbelt.
Solnits essaysamling er full av eksempler på kvinners tilkortkommenhet på dette området. Hun "angriper" eller forsøker å ansvarliggjøre menn som har besvart kampanjen #YesAllWomen med det passive #NotAllMen til å komme mer aktivt på banen. Det holder ganske enkelt ikke at menn repliserer "men jeg er ikke sånn". De må ta mer aktiv del i den holdningsendringen som må til for å få bukt med volden som truer kvinner, og som i all hovedsak kommer fra menn. Det første man bør gjøre er å slutte å latterliggjøre kampanjen, der Solnit har sett litt for mange eksempler på at menn blir mer rasende på emneknaggen #YesAllWomen enn det som blir gjort mot kvinner. Solnit vil også til livs at vold mot kvinner fremstilles som hverdagsovergrep gjort av avvikere. Til det er volden for utbredt og for hyppig. Det dreier seg om generelle holdninger mot kvinner, og det er her vi må begynne å jobbe.
"En politimann i Toronto fortalte under et foredrag for kvinnelige studenter om sikkerhet på et universitet at de ikke måtte kle seg som ludder (sluts). Kort tid etter ble Slutwalks et internasjonalt fenomen, blant hovedsakelig unge, ofte lettkledde damer som tok tilbake det offentlige rommet (ganske likt Ta natta tilbake-vandringene på 1980-tallet, bare med langt mer leppestift og mye mindre klær). Unge feminister er en spennende gruppe: smarte, modige og humoristiske når de forsvarer sine rettigheter og krever å få ta plass - og med det endrer samtalen.
Politimannens "ludder"-kommentar var et ledd i universitetets strategi for å fortelle de kvinnelige studentene hvordan de skal forbli trygt i eskene sine - ikke gå der, ikke gjør sånn - fremfor å fortelle de mannlige studentene at de ikke skal voldta. Dette er en av voldtektskulturens bestanddeler. Men det oppsto en landsomspennende bevegelse, som hovedsakelig var organisert av kvinnelige collegestudenter, mange av dem selv offer for campusvoldtekter, som presser frem justeringer i universitetenes prosedyrer for å håndtere slike overgrep. Det samme gjelder en bevegelse rettet inn mot økningen av seksuelle overgrep i militæret, som også har lykkes i å tvinge frem reelle praktiske endringer og rettsforfølgelse." (side 121-122)
Jeg håper at jeg gjennom ovennevnte eksempler og sitater har fått frem at dette er en må-lese-bok - rett og slett obligatorisk, både for kvinner og menn! Solnit skriver presist og saklig, og det er spennende og lærerikt å følge hennes tankerekker i denne essaysamlingen. Boka er høyst aktuell og relevant - også for norske kvinner og menn!
Anbefales!
Takk for det, Lillevi!
Det blir ikke besøk i Lisboa, men i portvinens hjemtrakter, Porto. Da blir det i alle fall et besøk i denne bokhandelen :))
Jeg har flere bøker av Saramago i bokhylla (Beleiringen av Lisboa, En beretning om blindhet og Klosterkrønike.) Men siden leselysten ikke er på topp for tiden, synes jeg de virker for ugjennomtrengelige til at de frister akkurat nå. Pessoas Uroens bok ligger også og venter på "bedre tider". Så jeg har endt opp med "Kain" av Saramago og Robert Wilsons Et lite drap i Lisboa som Portugal-relatert lesestoff.
I tillegg blir Paul Austers Timbuktu og Anne Fadimans Lyden av leselykke med i kofferten, tror jeg.
Jeg har forresten lest det første essayet i Fadimans bok, om når boksamlinger giftes. Det er jo ikke bare-bare når to boksamlinger skal plasseres i et felles bo - blande dem eller beholde dem separat? Hun skriver om prosessen da de blandet sine bøker etter seks år, og jeg må le når jeg tenker på at vi bodde sammen i over tjue år før vi gjorde det samme ;-)
Siden jeg skal til Portugal nå i juli, passer det godt å lese Saramago. Fikk tak i boka på biblioteket i går, og har såvidt startet på den.
Når jeg er på biblioteket, prøver jeg innimellom å ta med meg en diktsamling i tillegg til de romanene jeg egentlig skal låne. Det kan gjerne være en forfatter jeg ikke har lest noe av tidligere. Denne gangen ble det full klaff!
Jeg har ikke lest noe av Torgeir Rebolledo Pedersen før, og ble positivt overrasket over dikt fulle av språklig lekenhet og gode bilder. Noen ganger er det ettertenksomt, ofte med et humoristisk glimt i øyet, av og til er det bitende. I korte tekster kan han fortelle en hel historie, som for eksempel der han i to dikt forteller om da sønnen ble drept i en bilulykke. Et lite utdrag fra det første av disse to diktene:
... en regnblank ettermiddag på Autovia Uno nær Malaga i en svak sving, der autovernet smetter ned i midtrabatten som en skremt stålorm, skjærer Porschen over og treffer bilen i motgående fil ...
Jeg ser at det er få bokelskere som har denne i boksamlingen sin, men anbefaler den gjerne videre hvis du liker å lese dikt. Her er dikt du kan kose deg med, opprøres av og dvele ved.
Et lite sommerdikt av Hans Sande:
I HEILE VERDA
I heile verda finst det hundre tusen
millionar menneske
men ingen andre enn du og eg
ligg ute i enga
med bruspulver i navlegropa
og ventar på regnet
(Fra samlingen "Kyss ein bananfrosk")
Har nettopp avslutta boka og ho fall ikkje i smak. Kommafeil og feil i setningsoppbygging irriterte og øydela litt av opplevinga, det hadde eg kanskje ikkje lagt så godt merkje til om boka elles hadde fenga. Lindell sine skildringar av makabre og groteske torturmetodar blei i overkant, det same blei skildringane av Marian Dahle si psyke. Lite truverdig.
Kunnskap er kamferen som holder møllen borte.
Gunvor Hofmo
Jaja, halving. Jeg ble født på din side av verden, men så ble jeg byttet, og takk for det. Når jeg tenker på alt menneskene har gjort siden jeg ble født, er jeg sjeleglad for at haugfolket tok meg til seg. Tenk på alt hva dere kunne ha fått til for hverandre! Men nei da, i bunn og grunn fortsatte dere bare på den samme, gamle måten, ved å ødelegge for hverandre og for naturen - ja, for selve jordkloden.
Er det virkelig ingen som har vært i Tvedestrand?
Tvedestrand kalles bokbyen. Jeg skal dit i sommer. Hva kan anbefales å besøke?
På forhånd takk!
Noen av småbyene vi drog til, hadde hovedgater der bygningene var malt bare halvveis opp! Den øverste delen var bare grå betong. Han ser på meg som om han har gitt meg en gåte å tenke på, og det har han. "Det var fordi at når Honecker kom kjørende forbi, var det til dit han kunne se fra baksetet i limousinen. De hadde ikke nok maling til å male lenger opp!" Jeg kjenner til dette, og til kjøttbutikkene som hadde utstilt fullt av kjøttprodukter under forbikjøringen, men som fjernet dem igjen etter at Honecker og andre notabiliteter hadde passert.
I oktober dette året ble de første "frie demokratiske" valgene holdt i Øst-Tyskland. Det ble faktisk holdt valg regelmessig gjennom hele Øst-Tysklands eksistens. På valglistene var det representanter for de store partiene: nøyaktige speilbilder av de partiene som eksisterte i Vest-Tyskland. Det var de høyre-moderate kristelig-demokratene (CDU), liberaldemokratene (senere FDP) og kommunistene (SED). Ved valg etter valg i 40 år ble resultatene vist på fjernsyn, og alltid ble kommunistene med overveldende flertall stemt inn. Valgresultatene gjorde vold på troverdigheten: 98,1 prosent; 95,4 prosent; 97,6 prosent.
Somme gonger var dei ein tanke og eit sinn. Andre gonger var avstanden mellom dei uendeleg.
Somme har det best når dei legg stein til andres bør.
Takk for den utmerkede måten du har ledet lesesirkelen på, Kjell! Jeg ønsker deg lykke til og håper vi får se deg her inne av og til. God sommer!
Bringsværd er en klok mann.
Vi morer oss til døde og Vidunderlige nye verden har også en innfallsvinkel som kan være verd å bruke tid på. Den siste har jeg ikke lest ennå, men har den på leselista framover.
Det er et stort rom, med følelsen av velpleid fattigdom. Det er den samme følelsen man kan få når man besøker en som kjøpte møblementet sitt som brud i 1950-årene, men som siden ikke har hatt midler til å fornye det. Alt her synes faktisk å være i denne spesielle gulgrønne femtitallsfargen, kjernefysisk sennep.
Fra Stasihovedkvarteret som ble museum.
Etter murens fall kalte mediene Øst-Tyskland "den mest perfekte overvåkningsstat til alle tider". Til slutt hadde Stasi 97 000 ansatte - mer enn nok til å overvåke et land på 17 millioner mennesker. Men det hadde også over 173 000 informanter blant befolkningen. I Hitlers tredje rike er det anslått at det var en gestapoagent per 2000 borgere, og i Stalins USSR var det en KGB-agent per 5 830 personer. I DDR var det en Stasi-offiser eller informant per 63 personer. Hvis deltidsinformanter er iberegnet, er det noen som anslår den forholdsmessige andelen så høy som en informant per 6,5 borgere.
"Har du reist noe etter at Muren falt, da?" spør jeg. Hun gjør et kast bakover med hodet. Jeg ser at hun bruker lilla eyeliner som i denne vinkelen er gjennomskinnelig. "Ikke ennå. Men jeg skulle gjerne gjort det. Bali, eller noe sånt. Eller Kina. Ja, Kina." Hun banker med de lakkerte neglene på glasskapet og drømmer inn i det fjerne bak den venstre skulderen min. "Vet du hva jeg veldig gjerne skulle gjort? Jeg skulle veldig gjerne ha tatt en titt på den der Muren deres."