Et lite drap i Lisboa

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (gjendikter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Catarina Oliveira er femten år da hun blir funnet myrdet, naken på en strand i nærheten av Lisboa. Catarina Oliveira var ingen enkel person. Mange hadde motiv for å drepe henne. Etterforskningen fører politietterforsker Zé Coelho tilbake til den andre verdenskrig. Den tyske bedriftseieren Klaus Felsen får i 1941 valget mellom å samarbeide med det fryktede SS eller bli drept. Nazistene trenger en mann i Portugal som kan sørge for at Det tredje rike får tilstrekkelige leveranser av wolfram til krigsindustrien sin. Klaus Felsen inngår en allianse som får fatale konsekvenser for en femtenårig jente et halvt århundre senere.

Liket av en jente blir funnet på en strand utenfor Lisboa. Bak drapet skjuler det seg en større urett. Catarina Oliveira er bare femten år da hun blir myrdet. Hun blir funnet naken på en strand i nærheten av Lisboa. Noen har slått henne i hodet med en stump gjenstand. Catarina Oliveira var i all sin ungdommelige selvsikkerhet ingen enkel person. Mange hadde motiv for å drepe henne. Politietterforsker Zé Coelho innser snart at saken har røtter i Portugals historie. Sporene peker mot revolusjonsåret 1974 .; det gamle fascistregimets forbrytelser ble aldri gjort opp, og noen kan ha søkt hevn. Men etterforskningen fører ham enda lenger bakover i tiden .; til den andre verdenskrig: Den tyske bedriftseieren Klaus Felsen får i 1941 valget mellom å samarbeide med det fryktede SS eller bli drept. Nazistene trenger en mann i Portugal som kan sørge for at Det tredje rike får tilstrekkelige leveranser av wolfram til krigsindustrien sin. Lisboa er i 1941 en underlig arena, der det ikke spiller noen rolle hvilken side du er på. Alt dreier seg om penger og fremtiden. Det er i denne perioden Klaus Felsen inngår en allianse som får fatale konsekvenser for en femtenårig jente et halvt århundre senere. Et lite drap i Lisboa er tildelt den britiske Gold Dagger Award.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205302259

EAN 9788205302259

Genre Thriller Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Lisboa

Jeg skulle ikke hatt noe imot litt mer nonsens selv. Jeg får ikke nok nonsens. Altfor mye meningsløshet, altfor lite nonsens.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Her er de beste krimbøkene! Gamle og nye. Felles for dem er at det er mer enn bare krim, det er god litteratur, også.

Utrolig hvor mye spennende bøker man kan finne :-). Gøy å være boknerd :-)

• "I selskap med fremmede" av Robert Wilson
  • "De skjulte morderne" av Robert Wilson