Blodets bånd

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

To biler kolliderer utenfor Sevilla. I den ene finner politiet liket av et medlem av den russiske mafiaen, Lukjanov. I bagasjen har han nesten åtte millioner euro og en samling disketter. Lukjanov var i ferd med å gå over til en konkurrerende mafiagruppe da ulykken skjedde, og Javier Falcón etterforsker saken som drap. Samtidig fortsetter han arbeidet med å finne ut hvem som sto bak bomben som ødela en boligblokk i Sevilla i juni 2006. Men så blir den åtteårige Dario, sønnen til Consuelo Jiménez, kidnappet. Begge de russiske mafiagruppene hevder å ha gutten. Begge krever å få utlevert pengene og diskettene. Dette er den fjerde og siste boka om Javier Falcón.

Den fjerde og siste boken i den kritikerroste serien om drapsetterforskeren Javier Falcón. Om terror, mafiakrig -- og en kidnappet åtteårings skjebne To biler kolliderer utenfor Sevilla. I den ene finner politiet liket av Vasili Lukyanov, medlem av den russiske mafiaen på Costa del Sol. I bagasjen har han nesten åtte millioner euro i kontanter og en samling disketter. Lukyanov var i ferd med å gå over til en konkurrerende mafiagruppe da ulykken skjedde, og Javier Falcón etterforsker saken som drap. Samtidig fortsetter han det møysommelige arbeidet med å finne ut hvem som sto bak bomben som ødela en boligblokk i Sevilla i juni 2006. Har mafiaen hatt en finger med i spillet? Hva er i tilfelle gevinsten? Og hvilken rolle spiller Falcóns marokkanske venn Yacoub Diouri, som er spion for den spanske etterretningstjenesten? Alt annet overskygges imidlertid da åtteårige Dario, sønnen til Consuelo Jiménez , blir kidnappet. Begge de russiske mafiagruppene hevder å ha gutten. Begge krever å få utlevert pengene og diskettene. Finnes det et tredje alternativ?Javier Falcón ble introdusert i Den blinde mannen i Sevilla og er også hovedperson i De forsvunne hendene og De skjulte morderne. Gyldendal har dessuten utgitt den kritikerroste Wilson-thrilleren Et lite drap i Lisboa (tildelt The Gold Dagger Award) og spionromanen I selskap med fremmede, samt en serie på fire kriminalromaner fra Vest-Afrika.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205387843