Den virkelig skyldige

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Tiden 1999 Innbundet

Thomas Lynley blir tilkalt for å etterforske drapet på en ung mann og ei ung kvinne. Likene av de to er blitt funnet i en sirkel av steiner kalt Nine sisters henge, og de er blitt drept på forskjellige måter. Mannen er uidentifisert, men kvinnen heter Nicola Maiden og var datter av en pensjonert etterforsker fra Scotland Yard. Lynley forsøker å finne ut om Nicolas morder var hennes egen fiende eller farens, mens Barbara Havers forsøker å finne ut noe om det andre offeret i London. Jo mer de finner ut, jo sikrere blir det at verken ofrene eller de mistenkte er det de ser ut til å være. Dette er den tiende romanen om Lynley og Havers.

To unge mennesker uten tilsynelatende forbindelse blir funnet drept, og etterforskningen blir et møysommelig pulsespill for den velkjente kriminalkonstabelen Barbara Havers. Barbara Havers har vært suspendert i noen uker etter at hun trosset ordre fra overordnede for å redde livet til lille Haddyah. Når to unge mennesker bli funnet drept på Calder Moore i Derbyshire blir hennes gamle partner, Thomas Lynley, satt til å lede etterforskningen. De døde er Nicola Maiden, datter av en tidligere politispaner i Scotland Yard, og Terry Cole, en ung og fattig halvkunstner fra London. Tilsynelatende har disse to ingenting med hverandre å gjøre. Etter hvert blir det avslørt at Nicola Maiden har levd et farlig dobbeltliv. Barbara blir tildelt en lite spennende oppgave, men setter samtidig i gang med etterforskning på egen hånd. Politiet føres inn i et meget spesielt prostitusjonsmiljø i London. Til slutt føyes bitene sammen og ikke overraskende får Barbara mye av æren for det. Oversatt av Heidi Grinde.Elizabeth George (f. 1949) har et stort og trofast publikum i Norge. Hun debuterte i 1988 med Mørkets gjerninger.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1999

Serie Inspector Lynley (10)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

Jeg leser disse Lynley bøker i litt underlig rekkefølge, så vær litt tålmodig med en stakkars...

Barbara er degradert.
Lynley er en drittsekk.
Boka er over 600 sider.

Den avgjørende opplysning kommer plutselig på side 450.
DET er ikke greit. Ikke i det hele tatt.

Ellers synes jeg bare synd i Barb. Hun blir Urettferdig behandlet av den (mer enn vanlig) usympatiske insp.Lynley. Men alt i alt likte jeg denne bedre enn noen av de tidligere historier.

• "Et hemmelig sted" av Elizabeth George
  • "I fiendens nærvær" av Elizabeth George