Isilds vrede

en økofantasy for barn og undom

Liv forlag 2016 Innbundet

Isilds vrede er en «øko-fantasy» for alle fra 10 til 100 år. En fantastisk reise i norsk folketro og norrøn mytologi sammen med Trym, venninnen Frida og den enda mer mystiske Elise. Boken har mye viktig å fortelle deg om kloden vår, om mot og vennskap, og ikke minst om alt det flotte vi kan finne i gammel folketro og norrøn mytologi. Kanskje ser du verden en smule annerledes etter å ha lest den?

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2016

Serie Trym og Frida (1)

Genre Fantasy

Denne boken overrasket stort, hadde den som høytlesning hjemme til stor begeistring for ungene på 8 og 10 år. Det blir tatt opp mange viktige spørsmål i boken som resulterte i endel diskusjoner under lesningen, som igjen resulterte i at ungene vart veldig engasjerte rundt alt fra miljø spørsmål og norrøn mytologi.Isilds vrede er en fantastisk bok som anbefales til folk i alle aldre.

Her er min anmeldelse av Isilds vrede (ekstern lenke)

Jeg ramlet av da de kom til Valhall...

Selv om dette er en helt annen sjanger enn jeg vanligvis leser, så var det likevel en artig bok å lese. Så er du interessert i fantay - og norsk folketro/norrøn mytologi, så bør du ta en titt på denne boka.

Trym og familien hans skal flytte fra alt det kjente for å overta bestemorens gård. Men hva er det som skjer med ham? Hvorfor ser og hører han ting som ingen andre gjør?

Les hele omtalen her

Jeg syns plottet var spennende og både det norrøne og øko-perspektivet appellerer til meg. Jeg ble dog ikke helt fenget av fortellerstemmen og karakterene. De ble litt nøytrale for meg. Jeg opplevde at boka gikk litt i samme dur hele tiden og savnet betoninger på det som er viktig i handlingen, særlig mot klimaks.

Jaja, halving. Jeg ble født på din side av verden, men så ble jeg byttet, og takk for det. Når jeg tenker på alt menneskene har gjort siden jeg ble født, er jeg sjeleglad for at haugfolket tok meg til seg. Tenk på alt hva dere kunne ha fått til for hverandre! Men nei da, i bunn og grunn fortsatte dere bare på den samme, gamle måten, ved å ødelegge for hverandre og for naturen - ja, for selve jordkloden.

Ungdomsbøker jeg har lest som skal brukes til bokprat, for å vekke leselyst for elever på ungdomsskolen.

Bøker som passer til bokprat for 5.trinn

• "Belials inferno - en fantasyroman for ungdom" av John Olav Oldertrøen
  • "Levende torsk i skiver - trykkfeil fra norske aviser gjennom 25 år" av Jaran Dammann
  • "Ninjakid" av Anh Do
  • "Sjelenes brønn" av Ørjan N. Karlsson