Brages historie

Cappelen Damm 2014 Innbundet

I morgen er alt mørkt er en voldsom, men også følsom fortelling hvor skremmende paralleller til hendelser i den virkelige verden gjør dette til tankevekkende lesning. Brage er en vanlig tenåring, med hjertet håpløst fortapt til den uoppnåelige Frida. Han og vennene lever sine trygge liv i oljenlandet Norge, skjermet mot verdens råskap.
Tror de. En dag meldes det fra Japan om rasende horder av mennesker, såkalt forrykte. De går løs på alt og alle. Når galskapen og smitten brer seg skal ikke bare Brages liv falle sammen, men også hele verden.
TILDELT UPRISEN 2015

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202450953

EAN 9788202450953

Serie I morgen er alt mørkt (1)

Genre Dystopier

Tildelt litteraturpris UPrisen 2015

Jeg var begeistret for Den siste magiker-serien, og jeg har Alvetegnet-serien stående. Og da jeg så denne dukket opp på listen over utgivelser i år, måtte den sendes oppover på leselista. Apokalypse? En mutert utgave av Toxoplasma Gondii? Språkføringen til Mostue? Alt mellom to permer? Jepp. Forventningene var høye, og Mostue klarer stort sett å tilfredstille dem helt fint.

Det hele starter som en begynnende katastrofe langt unna trygge Norge. Det meldes om forrykte i Japan; gærne grupper mennesker som hamrer løs på uskyldige, blodtørstige og livsfarlige, helt uten forvarsel. Etter hvert blir det klart at det sannsynligvis er parasitten Toxoplasma Gondii som er synderen.

T. gondii har vært på radaren min over ting som fascinerer meg ganske lenge. Mostue valgte å skrive om det. Det var lurt, og jeg er litt overrasket over at dette er første gang jeg har kommet over det i apokalypsefortellinger (men jeg utelukker så visst ikke at det finnes der ute, jeg har jo ikke lest alt). Det er en av verdens vanligste parasitter, noen data forslår at så mange som en tredjedel av verdens befolkning har blitt utsatt for parasitten, jeg kjenner selv minst en person som har det bekreftet, sikkert flere, kanskje til og med meg selv, eller deg. Utover å innebære risiko for fosteret under graviditet og for mennesker med svekket immunforsvar, er det generelt få eller ingen symptomer hos friske voksne mennesker. Parasitten formerer seg i tarmene til katter. Derfra kan mus (og forøvrige alle andre varmblodige skapninger) bli smittet. T. gondii tar kontroll over musa og påvirker den kort sagt til å oppsøke katter (jepp). På denne måten vil musa bli spist av katten, og parasitten kan igjen formere seg og gjenta prosessen. Noe forskning foreslår at parasitten også kan påvirke oppførselen til sin menneskelige vert på subtile måter.

Mostue har laget sin egen muterte variant, og kalt den MTG. Resultatet er de forrykte. Det er klart det er skummelt, når tilsynelatende hvem som helst plutselig kan bli helt sprø og forsøke å drepe deg med eget liv som innsats. Når du ikke aner hvordan det smitter. Dette er ikke treige, dumme zombier. Det er intelligente mennesker som deg og meg, med et eneste mål: å angripe og drepe.

Som sagt, det er først et langt-unna-problem for tenåringen Brage. Noen skumle nyhetsbilder fra Asia, men ikke noe mer enn det. Så begynner det å spre seg. Meldinger om at den begynner å flytte seg nærmere og nærmere Europa gjør at katastrofen blir stadig mindre fjern. USA får sine første utbrudd. Så skjer det i Hellas. Kanskje er ikke Norge så trygt, selv om vi er blant verdens rikeste; selv om ungdommer flest her har det som plommen i egget; selv om opprør og pandemier vanligvis er noe som skjer i andre deler av verden…

Nei, Norge er definitivt ikke trygt. Mørket kommer krypende, klorer på døra. Brage, og resten av lokalsamfunnet, endres for alltid.

Det er noe visuelt med denne fortellingen. Den flyter på en måte som minner meg om filmer og tv-serier. Mye action; tidvis heseblesende og hjertestoppende sekvenser, helt i motsetning til for eksempel en annen skandinavisk apokalypsefortelling jeg leste i år: Ett sekund om gangen av Sofia Nordin. Mostue legger heller ikke fingrene i mellom når det gjelder å skildre brutale, traumatiske hendelser, og det er ikke småtteri Brage må håndtere. Makan. Dette er mørkt, intenst og skummelt. Det er en påminnelse om hvor sårbar menneskeheten egentlig er, og hvor fort det kan gå galt (vanskelig å skrive det uten å peke på Ebola-krisen).

Samtidig vil jeg trekke frem hvordan Mostue klarer å hele tiden holde på det menneskelige i alt det fæle; det så veldig banale men likevel uhyre viktig som Brages forelskelse i Frida. Brage må tilpasse seg en verden full av menneskelige rovdyr, han må drepe, han må overleve, og allikevel banker hjertet fortere når han ser på Frida. En forelskelse kan oppleves som like overveldende som apokalypsen, og jeg synes Mostue får frem balansen på en fin måte.

En av de tingene jeg har likt best med stilen til Mostue er hvor lett jeg faller inn i det språklige. Jeg roste Den siste magiker for å ha en protagonist med en troverdig stemme, og jeg velger å rose også denne boka for det. Det kan hende det er fordi vi har den samme dialekta at det faller så naturlig. Mostue legger seg på en ganske lite avansert tone, delvis fordi dette fortelles i førsteperson, og delvis fordi jeg mistenker at han ikke ønsker at språklige krumspring skal komme i veien for handlingen. Dette er helt ok, det funker. Man kunne kanskje ønske seg litt mer bakgrunn på flere av karakterene for å gi dem dybde, men igjen: førsteperson entall. Det kan hende at vi får mer kjøtt på enkelte bein med oppfølgeren.

Men jeg kan ikke skrive denne anmeldelsen uten å klynke litt over slutten. Ingen fare, jeg har ikke tenkt til å spoile noe som helst. Jeg har bare tenkt å påpeke at jeg så omtrent sånn ut da jeg var ferdig:

skriv bildebeskrivelse her

Håret mitt så vel omtrent likt også. Og jeg har vanligvis ikke krøller. Det er i sånne tilfeller jeg vil ha neste bok liggende klar, slik at jeg kan ta fatt på den med en gang. Men neeeeida. Så jeg venter i spenning på del 2, og anbefaler i mellomtiden gjerne Brages historie videre til deg.

(Denne anmeldelsen ble først publisert på bloggen min)

Voldelige mennesker sprer seg som sykdom. Det er best å låse seg inne ...

Brage og vennene hans følger spent og urolig med på utviklingen som skjer i Japan. På nettet følger de med på nyhetsvideoer hvordan folk i Japan går løs på hverandre med dyrisk vold, som om de har blitt rammet av en eller annen form for sykdom. Brage, vennene hans, også de voksne, lærere er også redde for utviklingen selv om de ikke sier det høyt, men de er redde for at den sykdommen skal også ramme Europa. For hva skjer da? Ingen vet hva japanerne er rammet av og hvor smittekilden kommer i fra. Og før de vet ordet av det kommer den brutale sykdommen til Norge også. De som blir smittet av sykdommen/får denne parasitten, eller hva det enn er, blir skikkelig dårlige, så forryktet og farlige/voldelige. De går da til angrep på hvem som helst. Brage og familien hans må bare overleve så godt de kan ved å sperre seg inn i huset som alle andre, og han håper at kompisene hans vil overleve dette voldelige kaoset. Hvem som helst kan bli smittet når som helst. Og bare de sterkeste og smarteste overlever, men hvor stor sjanse er det for å overleve? Og er det mulig å overleve dette kaoset i det hele tatt?

Dystopier er visst den store greia for ungdom nå for tiden, både i bokfarmat og på skjerm. Før var det vampyrer som gjaldt, men nå er det dystopier. Jeg liker dystopier jeg også og har lest en del av det jeg også. Det er ingen favorittsjanger, men det går an. Greia med dystopier nå er at det begynner å bli litt oppbrukt. Vi har lest og sett det meste, og det er ingenting som overrasker av katastrofer lenger. Jeg savner noe nytt og fresht. Noe som overrasker. Noe som tar en helt uventet og rå vending. Det skjedde dessverre ikke I morgen er alt mørkt heller ...

Det mest interessante med hele denne korte boka var personskildringene. Hvor forskjellige de er og følge med på hvordan de takler galskapen. Det er mer interessant å lese om enn selve handlingen. Selve handlingen syns jeg blir for forutsigbart og monotont. Man skjønner altfor fort hva som kommer til å skje lenge før karakterene skjønner det. Det er skuffende. Jeg savner virkelig å bli overrasket. Så det eneste som stort sett holdt på interessen min underveis i boka var karakterene og hvor forskjellige de var.

Siden boka er kort, blir også dette en kort anmeldelse for jeg vil ikke røpe noe. I morgen er alt mørkt er i nesten samme gate som Night of the living dead, og The Walking Dead. I boka blir de kalt for de forrykte istedet for zombier, men det er nesten samme sak. Folk blir forandret til drapsmaskiner. Og det er om å overleve lengst, om det er mulig. Det ble ingen spennende bok for min del, men er sikker på at ungdommer og de som er nye innen denne sjangeren vil bli fengslet av boka. For meg ble dette bare gammelt nytt, og det er skuffende ...

PS: Det kommer en oppfølger senere i år.

Drivende spennende om en parasitt som sprer seg over hele verden. Parasitten overtar menneskekroppen i zombie-stil. Vi følger Brage og hans familie og deres flukt, fra viruset spres i Asia og videre til Europa. Boka er krydret med ungdomsforelskelse, etiske dilemma og intern kamp. Anbefales!

Spennende og desverre ganske realistisk også om den følger kjente oppskrifter--lettlest

Utmerket underholdning. Den perfekte ungdomsbok. Skremmende, spennende, virkelig.

Jeg var hatet. Og å stå opp imot hat greier du bare hvis du hater selv.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Ungdomsbøker jeg har lest som skal brukes til bokprat, for å vekke leselyst for elever på ungdomsskolen.

Bøker om verdens undergang på diverse måter

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

Ein liten liste så eg kan prøve å ha oversikt på hvor mange bøker eg kjøper :)
Og også de eg får i gave eller leseeksemplar av :)
Desverre får jeg ikke lagt inn alle da jeg ikke får lagt inn de danske og svenske bøkene. Men her dreier det seg bare om noen få :) Så totalt hadde jeg ca. 100 nye bøker :O

• "Når historien slutter" av Sigbjørn Mostue
  • "Marlens historie" av Sigbjørn Mostue