Marlens historie

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202482831

EAN 9788202482831

Serie I morgen er alt mørkt (2)

Genre Dystopier

Ny bok fra en verden der mennesker blir smittet i hopetall av et virus som ødelegger hjernen deres, og etterlater dem i en zombielignende tilstand. Denne boken er minst like spennende og ekkel som forløperen om Brage. Den er ikke for sarte sjeler og er mer brutal enn mange av de amerikanske dystopiene jeg har lest for ungdom. I tillegg til grøss og spenning viser den også at det ikke nødvendigvis er de smittede som er de verste å møte på i en verden alt handler om å overleve. Enkelte karakterer blir litt enkle, men hovedperson Marlen er både interessant og kompleks. Selv om dette er en oppfølger er det ikke nødvendig å ha lest den forrige boken.

denne fasinerte meg mer enn forløperen mer spennende og "tett" er aktion og Marlen var mer troverdig enn helten Brage Jeg ble mer kjent med henne og gleder meg til hvordan det gåtr-- for slutten var i hvertfall et "Puh SLUTTER DET NÅ LIKSOM"

I morgen er alt mørkt

Skrevet av: Sigbjørn Mostue

Boken handler om hovedpersonen Brage på 15 år. Han lever i Norge og går på vanlig skole, har et vanlig hus, vanlige venner, alt er helt normalt. Plutselig en dag kommer det på nyhetene at det meldes om rasende horder fra Japan. De går løs på alt og alle. Smitten sprer seg fort og er på vei til Norge. Folk blir paranoide og redde for hva som kommer til å skje. Brage må ta forferdelige beslutninger som setter han i en kritisk situasjon, han kommer aldri til å glemme hva han har gjort.

Brage- hovedpersonen
Frida- en jente i klassen til Brage, som Brage er forelsket i
Olivier- bestevennen til Barge

Forlag- Cappelen damm
Sider:238

Boken er spennende, skummel og trist. Brage må gjøre noen valg som jeg aldri hadde klart hvis jeg var i hans situasjon. Ting skjer fort og uventet i boken som gjør det veldig spennende.
Det jeg ikke synes er så bra med boken er at det tar litt tid før det blir spennende, men derfra og ut er boken veldig bra.

Denne var jo faktisk enda bedre enn "Brages histoire"! Konstant spenning, alltid noe nytt som skjedde, masse handling, vanskelig å legge fra seg. Perfekt ungdomsbok. Veldig fin for dem som har lite leselyst.

I morgen er alt mørkt: Marlens Historie

Dette er fortsettelsen i serien I morgen er alt mørkt. Sist bok endte dramatisk men i Marlens historie begynner vi der Brage sin begynte. I denne boka får vi følge Marlens kamp mot de forrykte. Hun møter mange av de samme prøvelsene som Brage men i denne boka blir man kjent med en del flere mennesker. Man får vite om ting man kanskje lurte på i Brages Historie. MTG heter det viruset som gjør folk gærne. Enda så er ikke folk sikre på hva som skyller viruset men forskere tror det er et mutert Toxoplasma Gondii. Detter er et virus som er på katter. Etter som de forrykte blir fler og fler må Marlen tenke smart og hun må få moren sin til å fortelle det hun holder hemmelig. Det Marlen får konkludert med akkurat som Brage så i sist bok er at for å overleve dette må man holde sammen.

Marlen er en spennende hovedperson å følge og som er meget kompleks. Hun har mistet faren sin og har ennå ikke helet helt. Marlen er enda mer nyansert enn det Brage var men jeg vil ikke si at jeg fortrekker den eller de andre. Det er veldig bra gjort av forfatteren Sigbjørn Mostue å greie å gå tilbake til der ting begynte i sist bok å likevel gjøre det spennende. Boka greier å holde på den uggende følelsen samtidig som den greier å ta vare på det menneskelige. Denne boka får også terningkast 6. Det eneste som trekker litt ned er at det er litt mange karakterer å holde styr på og noen ganger litt kjappe konklusjoner. Likevel får den en 6er. Den greier å utvikle serien samtidig som den er en enkeltstående bra bok som er fullt på høyde med Brages historie. Det er en Cliffhanger på slutten av boka som gjør at det kribler i fingrene etter å lese mer. Den tredje og siste boken i serien heter Når historien slutter.

Jeg er som et gresstrå: Det legger seg ned når du tråkker på det. Først lenge etter at du har gått, vil jeg prøve å reise meg.

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

• "Når historien slutter" av Sigbjørn Mostue
  • "Stygge jenter" av Lisa Bjärbo
  • "Kvartinger" av Harald Rosenløw Eeg
  • "Byen bak murene" av Ryan Graudin
  • "Midt i svevet" av Arne Svingen
  • "Brages historie" av Sigbjørn Mostue
  • "Ellinor" av Katarina von Bredow
  • "Pym Pettersons mislykka skoleball" av Heidi Linde
  • "Hex" av Sigbjørn Mostue