Så lenge himmelen er over jorda

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202509804

EAN 9788202509804

Levi Henriksen er min favoritt av norske forfattere, så jeg gledet meg veldig til å lese denne boken!
Dette er den første av Levis ungdomsbøker jeg leser, så i begynnelsen måtte jeg skru litt om i mitt eget hode for å prøve å tenke som en 16 åring igjen, ellers ble det for kleint. Med etter ett par sider kom jeg inn i det, og totalinntrykket etter å ha lest boken er veldig positivt. Jeg er svak for bøker med en hjertevarmende kjærlighetshistorie, så sånn sett innfridde denne alle mine forventninger. Ikke like klissete som eksempelvis John Greens bøker, noe jeg er glad for, da det ikke ville passet med mitt bilde av Levi som forfatter. Fullspekket med henvisninger til musikkens verden, som alle Levis bøker, og med en nerve og tilstedeværelse som få forfattere klarer å fremstille med et så enkelt språk som Levi gjør.

Hvorfor er de viktigste ordene i livet små filleord? Ja og nei. Det er latterlig. To og tre bokstaver. Én stavelse. Er man ikke maks skjerpet, går man glipp av hele svaret. [...] Så er man uheldig og svelger akkurat da den andre svarer. Det kan være nok til at mang ikke klarer å skille mellom ja eller nei. Noen burde ta ansvar og kostruere skikkelige svarord. Jasåklartjegvil eller neiabsoluttikke. Svar som står mer i stil med spørsmålene som blir stilt.

Hva er egentlig best - å vite at noen skal dø, og så måtte tenke på det hele tiden, eller at døden kommer like brått som når en dør blåser igjen?

Alle kan være modig bak et tastatur så lenge de skriver for venner som mener det samme.

Tidligere har jeg alltid syntes at pene jenter er stygge. Ikke at de er stygge av utseende, men at de ofte har en mindre pen måte å oppføre seg på. Det er akkurat som om de mener at sola står opp om morgenen bare for å lyse opp dagen for nettopp dem.

Razors pain you,
Nooses give,
Gas smells awful.
You might as well live.
(D.Parker)

I denne listen finner du bøker som ble foreslått til en leser som likte "40 postkort" av Ingeborg Arvola og "Elefanten i rommet" av Kari Saanum. Hun likte at bøkene var lette å lese, hadde god driv, og at de beveget henne.

Ungdomsbøker jeg har lest som skal brukes til bokprat, for å vekke leselyst for elever på ungdomsskolen.

Bøker som ligner "Faen ta skjebenen" av John Green.

Stikkord: Dette er bøker som spiller på hele følelsespekteret. Du vil smile og gråte, og bøkene får deg til å tenke. Spesielle karakterer som du blir glad i. Kjærlighet. Lettlest.

Se flere bøker som ligner her:

Fullførte bøker i løpet av årets sommerferie!

Bøker lest

• "Man dør litt hver dag" av Arne Svingen