Hvem er jeg når du blir borte?

Aschehoug 2016 Innbundet

Michael i klassen er død! Hele bygda er i sorg. Men Jenny er forelska i Julian. Hvordan kan hun være det når alt annet er trist?

Og Henning - hva med han? Bestevennen som blir så forandret når de snakker om Michael. Han skal vel ikke bli borte han også?

Mens Jenny er opptatt av å være forelsket i Julian, planlegger Henning å rømme hjemmefra. Jenny får det ikke med seg før det er for sent. En desperat jakt etter Henning begynner i vintermørket rundt Kjøllefjord. Hvorfor har Henning rømt? Og var det galt av henne å bli forelsket i Julian når både Henning og hele bygda var opptatt av sorgen over Michael? HVEM ER JEG NÅR DU BLIR BORTE? er et spennende drama fra et vintermørkt Kjøllefjord.

ISBN13 9788203259906

EAN 9788203259906

Omtalt sted Finnmark

Denne boka likte jeg bedre og bedre utover i handlinga. Syns boka var fin, og at den var innom mange følelser. Følte jeg ble ganske godt kjent med hovedpersonene gjennom deres handlinger og samtaler. Boka var litt " sein" i starten, men fikk etterhvert en fin driv og blei ganske spennende.

Etterhvert som jeg blir eldre syntes jeg det er vanskeligere å omtale ungdomsbøker, men denne var veldig fin. Passe lang og med temaer som unge kanskje syntes det er vanskelig å snakke om som; ensomhet, kjærlighet, homofili, og selvmord. Den har fått plass på ungdomshylla i bokhandlene, men jeg tror denne passer mye yngre lesere.

I denne listen finner du bøker som ble foreslått til en leser som likte "40 postkort" av Ingeborg Arvola og "Elefanten i rommet" av Kari Saanum. Hun likte at bøkene var lette å lese, hadde god driv, og at de beveget henne.

For de som er på b2-c1 nivå når det gjelder norsk læring.

• "Glenn og skurkene" av Camilla Kuhn
  • "Du er best" av Sara Kadefors
  • "Det ingen ser" av Anna Ahlund
  • "Du er her" av Anne Ch. Østby
  • "Fillip flipper ut" av Martin Ernstsen
  • "Huset på prærien - roman" av Tora Seljebø
  • "Alt jeg skylder deg er juling" av Arne Svingen
  • "Z for sorry - roman" av Marit O. Kaldhol
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Mai og Juni" av Lene Ask
  • "Sykkeltyven" av Gro Nilsdatter Røsth