Når historien slutter

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Tredje og siste del av den kritikerroste spenningstrilogien som har tatt ungdom med storm. Begge de to forutgående titlene i serien ble nominert til U-prisen. I morgen er alt mørkt: Brages historie vant også prisen i 2015. Parasitten MTG gjør mennesker til drapsmaskiner, når epidemien når Norge er sammenbruddet et faktum. Dette er slutten på alt. Men ungdommene nekter å gi seg, og det går rykter om at sivilisasjonen og orden gjenopprettes i hovedstaden Oslo. Bak en mur som ikke alle slipper gjennom. Rystende aktuelt.

ISBN13 9788202524494

EAN 9788202524494

Serie I morgen er alt mørkt (3)

Genre Dystopier

Ferdig i dag 6/1-17.
Det er synd med mellomboken "Marlens historie". Ikke fordi Marlen sin historie ikke er interessant, men fordi vi allerede kjenner deler av historien fra den første boken. I denne siste boken i trilogien får vi synsvinklene til alle ungdomene, og det byttes med jevne mellomrom hvems synsvinkel vi når ser historien fra. Noe som like godt kunne hvert gjort med den første boka om Brage- og Marlenes historie. Slik ser jeg det, uten å leke guru.

Fantastisk avslutning på fantastisk serie!

I morgen er alt mørkt: Når historien slutter

I morgen er alt mørkt: Når historien slutter er den siste boka i Sigbjørn Mostues trilogi. I den siste boka drar Brage og de andre fra massakren ved hytta til Brage og familien. Nå er de på jakt etter et sted å være mer permanent og samtidig prøve å komme seg vekk fra de smittede. De møter etter hvert en gårdseier som ikke er sikker på om han vil ta de inn. Gjengen aner dette som en perfekt mulighet til å få nok mat. Selv om dette først virket som en god ide skal det etter hvert vise seg å bli skjebnesvangert.

Den siste boka byr på en storslagen avslutning. Dette er enden på bokserien å antageligvis slutten på verden. Når historien slutter har kapitler med en forskjellig hovedperson i hver. I de to første bøkene var det en hovedperson i hver bok. Her er det Oliver, Brage og Marlen man følger. Oliver var en veldig fin person å ha med som hovedperson. Det var mye med han som vi ikke visste fra før. Brage og Marlen er som vanlig spennende å følge. Boka får terningkast 5. I motsetning til de andre som fikk terningkast 6. Noe av grunnen er at det blir litt humpete når du stadig må skifte personlighet. Brage er ikke like spennende å følge når han er skadet. I de siste bøkene hadde han en autoritet i forhold til de andre. Den blir litt borte når han er skadet. Ironisk nok er de to sterkeste lederne blitt skadet og har fått en mindre rolle i laget pga det. Mostue kunne ha gjort boka bedre men det er en verdig avslutning på en fantastisk serie. Gleder meg til å lese hans neste prosjekt.

Bøker jeg leste i 2016

• "Ljå" av Neal Shusterman