Det hjertet husker

av (forfatter) og Hilde Kramer (illustratør).

Aschehoug 2009 Innbundet

Leonarda er med mammaen sin til det blå huset. Mamma vasker i det blå huset hver fredag. Der møter Leonarda den store kunstneren Frida Kahlo. Leonarda og Frida begynner å dele hemmeligheter. Leonarda forteller om søsteren Eva som er syk, og Frida forteller om sine tanker.

Leonarda er en liten jente i Mexico City. Hver fredag er hun sammen med moren sin, som vasker i et stort, blått hus fullt av malerier og underlige ting. En dag mens Leonarda går på oppdagelsesferd i huset, snakker damen som bor der til henne. Damen heter Frida, og de begynner å dele hverandres hemmeligheter. Leonarda forteller om søsteren Eva som er syk og kanskje skal dø, og Frida forteller om sine tanker. "Det hjertet husker" er en vakker historie med fantastiske illustrasjoner, en kunsterbok for barn og voksne. Den har fargerike illustrasjoner av Hilde Kramer, utført med en collage-teknikk som inkorporerer elementer og motiver fra Frida Kahlos malerier.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203250972

EAN 9788203250972

Omtalt sted Mexico

Omtalt person Frida Kahlo

Det hjertet husker og vet er av og til sannere enn det hjernen tror.

Etter tips her på bokelskere.no kjøpte jeg "Røde mølle" av Pierre la Mure på loppemarked. "Røde mølle" er en roman basert på kunstneren Henri Toulouse-Lautrecs liv. Det fikk meg til å tenke på andre romaner basert på store kunstneres liv - noen har jeg lest, noen har jeg bare hørt om. Jeg vil gjerne ha flere tips! (De bøkene jeg kjenner til, handler om europeiske kunstnere - dét er ikke noe vilkår for denne listen! Derimot har jeg lagt som premiss for meg selv at historiene skal være knyttet til kunstnere som faktisk har levd; romaner som f.eks. Lars Saabye Christensens "Modellen" faller utenfor i denne sammenheng, fordi den ikke er basert på en kunstner som faktisk har eksistert.)

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

• "Den blå, blå himmelen" av Bjørn Sortland
  • "Bibbi og katten" av Gry Moursund
  • "Halleluja - roman" av Bjørn Sortland
  • "Huskereisa" av Anne Osvaldsdatter Bjørkli
  • "Hurra for tante Jensen" av Sidsel Mørck
  • "Alt det som er" av Bjørn Sortland
  • "Mormor i speilet" av Endre Enghaug
  • "Modellbyggeren" av Bjørn Arild Ersland
  • "Den solbrente mammaen som kledde seg naken for å bli kunst" av Bjørn Sortland
  • "Flekkmonsteret bygger harefelle" av Vetle Opedal
  • "Sangen om Lucy" av Bjørn Ingvaldsen