Halleluja

av (forfatter) og Marvin Halleraker (illustratør).

IKO-forlaget 2009 Innbundet

London, 1700-tallet. John bor sammen med foreldrene sine i et av Londons bedre strøk. Faren er fiolinist, og holder på å øve inn Messias sammen med den store komponisten Händel. Moren er operasanger, men den siste tiden har hun ikke sunget. Johns pappa forteller ham at hun har mistet to babyer, som skulle ha vært søsknene hans. En dag møter John to lutfattige kvinner som begge har små babyer de ikke har mulighet til å ta seg av. Før John har fått tenkt seg om, har han gitt de to kvinnene et løfte.

John slår på alt, for alle ting synger: Glass, kopper, krukker ... Hjemme er det fullt av musikk, mor nynner, far spiller fiolin. Nei, ikke lenger. Nå er det stille i huset. Mor har sluttet å synge. Hva er galt? I 2009 er det 250 år siden komponisten Georg Friedrich Händel døde. Romanen tar oss med til Händels London, der gutten John møter den berømte komponisten og musikken hans. CD-en Halleluja - Händel for små og store er gitt ut sammen med boka. Gjennom bok og CD kan barn i dag bli kjent med Händels musikk.

Forlag IKO-forlaget

Utgivelsesår 2009

Genre Religiøs litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted London

Omtalt person Georg Friedrich Händel

Tildelt litteraturpris Illustrasjonsprisen 2009

En fin liten historie om vesle John som vokser opp på 1700-tallet i London. Han er sønn av to musikere, en fiolinist og en sangerinne. Moren har sluttet å synge, og John er redd for hvor stille det har blitt hjemme hos familien. Det viser seg at moren har mistet to barn i magen, og John gjør det han kan for at det skal bli bra igjen hjemme. Viktig tematikk om hvor vanskelig det kan være for barn å se foreldrene sine ha det vondt.

"Hun har vært syk så lenge nå, jeg skulle ønske at hun kunne begynne å gråte, at hun bare kunne gråte og gråte, at det ville være et gråtehus, alt er bedre enn hysj hele tiden."

• "Typisk oldemor" av Eli Rygg
  • "Det hjertet husker" av Bjørn Sortland
  • "12 ting som må gjerast rett før verda går under - roman" av Bjørn Sortland
  • "Fengslet - en bok om å sitte inne" av Bjørn Arild Ersland
  • "Nattevakt - dikt til barn" av Synne Lea
  • "Alle har eit sultent hjerte - roman" av Bjørn Sortland
  • "O bli hos meg" av Lene Ask
  • "For så høgt har eg elska - roman" av Bjørn Sortland
  • "Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det?" av Bjørn Sortland
  • "Gyldig fravær" av Harald Rosenløw Eeg
  • "Hva skjedde egentlig med deg?" av Jenny Jordahl