Gyldig fravær

Aschehoug 2011 Innbundet

Etter en kraftig eksplosjon sitter fem ungdommer innesperret under jorda i en t-banevogn. I denne boka følger vi de fem i timene frem til eksplosjonen, og i timene etter. Romanen handler om det vi frykter mest, og om det vi ønsker oss mest i livet.

Fem ungdommer sitter fast i en t-banevogn etter en voldsom eksplosjon. Hva har hendt? Hvordan havnet de her? Hvordan skal de komme seg ut? Vi følger hver av ungdommene i timene fram til eksplosjonen - og i timene etter, der relasjonene dem imellom stiller situasjonen de har havnet i, i nytt lys. "Gyldig fravær." er en roman om det vi frykter mest, formidlet med rosenløwsk kraft og energi.

ISBN13 9788203254109

EAN 9788203254109

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Litteraturprisen 2011

Boka har en del bra sider, blant dem komposisjonen som kollektivroman med skiftende synsvinkler, og konstruksjonen av hvordan de ulike historiene bringer akkurat disse personene sammen. Noen av karakterene er gode, men andre mindre troverdige. Boka er skrevet med ungdom som målgruppe, og har naturlig nok et ungt persongalleri. Men det blir et litt programmessig "representativt utvalg" av skoleflink/drop out/innvandrerungdom/rik/fattig/populær/outsider. Personlig har jeg også lite sans for møtet med dødsriket (eller hva som er meningen med dette underjordiske innslaget), men det kan jo være smak og behag.

Anjo og 4 andre, meget ulike personerf ra ungdomsskoleklasse blir fanget i en t-banevogn etter en eksplosjon, mange løse tråder.

Jeg har lest romanen Gyldig fravær av Harald Rosenløw Eeg . Dette er en typisk ungdomsroman i ordets beste forstand; her er det kjærlighet, hat, usikkerhet mht identitet, latter og gråt i skjønn forening.
Romanen tar for seg fem ungdommer som går i samme klasse, og hva som rører seg i livene deres. Jeg synes nok at persongalleriet er litt klisjepreget i boka; innvandrer, innvandrer med religiøs oppvåkning, flinkisjenta, statsministerens sønn mm. Ungdommene tar T- banen på skoletur, og blir utsatt for et bombeangrep. I beskrivelsene av tiden rett etter at bomben går av, blir vi kjent med deres bakgrunnshistorier. Det er kanskje ikke så kult allikevel å være stasministerens sønn? ...og flinkisjenta strever kanskje vel mye for å være den hun er??
Dette er altså en bok med mange løse tråder å holde i for leseren. Det positive er at den blir aldri kjedelig når synsvinklene stadig skifter. Beskrivelsen av bombeangrepet er veldig godt beskrevet...og uhyre dagsaktuelt selv om boka ble skrevet i 2011.
Personlig synes jeg boka ble litt for rotete, spesielt mot slutten. Her viskes grensene ut mellom fiksjon og virkelighet, og det blir uoversiktlig for meg som leser.
Jeg synes at omslaget på boka er et stort pluss; det er Oslo`s T- banekart. Det gir en god pekepinn på hva som venter mellom bokpermene.
Boka egner seg godt til ungdom (som jo er vår viktigste målgruppe i vgs). Den krever litt utholdenhet ift lengde, men er til gjengjeld aldri kjedelig

Det er fredag kveld. Hele Norges akilleshæl. Akillesen er den senen som går fra hælen og opp til leggen. Navnet stammer fra en gresk helt som var fullstendig usårbar alle steder, bortsett fra i hælen. Så han døde etter et bittelite sår akkurat der. Hele Norge foran tv-skjermen, dataskjermen, mobilen. Med tommelen på knappen, henda på tastaturet og fingra i godteskåla. Alle bor i samme blokker. Ser de samme tv-programma, i de samme sofaene, spiser den samme pizzaen og stemmer på de samme talentene. Nasjonens lykke, men også der man enklest kan bli dødelig skadd.

Kveldslyset er som melk på himmelen.

Her er 9 bøker jeg mener er flotte eksempler på den moderne litteraturen for barn og unge. De tar for seg tunge temaer som sviktende foreldre, mobbing, misbruk og sorg, men det er også bøker som tar vare på et ungt sinns håpefulle blikk på verden.

Hver eneste bidige gang jeg er hjemme hos min mor, så går jeg på biblioteket. Der finner jeg alltid de aller nyeste bøkene på hylla, strategisk og fristende plassert RETT foran nesa mi - dog trist for dem, fint for meg!

Razzia er alltid like gøy! Noe leses fra perm til perm - andre forkastes! Målet med disse razziaene er å finne ut hvor i gata disse bøkene befinner seg - og ofte er det frydefull lesning!

• "Spille død" av Tim Bowler
  • "Med beina på nakken" av Arne Svingen