Fengslet

en bok om å sitte inne

av (forfatter) og Asbjørn Jensen (illustratør).

Omnipax 2010 Innbundet

Denne boken handler om hvordan det er å sitte i fengsel. Vi følger Jon som har fått en dom på to år. Han forteller selv om hvordan han opplever soningen og hva han tenker på. Forfatteren forteller om sitt inntrykk av fengselet sett fra utsiden, og gir informasjon om blant annet strafferett, fengselsrutiner og oppfølging etter at straffen er sonet. Med register.

Ersland følger en ung mann som har gjort en mindre alvorlig handling, hans møte med fengselet, og hvordan dette påvirker og er en belastning for både han selv, familien og kjente. Den kriminelle har skrevet dagbok, og utover i boka lar Ersland hans stemme og tanker ta mer og mer over i teksten. Dette er en viktig bok om et tema det fins lite litteratur om.

Forlag Omnipax

Dette er en an autentisk beretning om å være i fengsel, den spiller ikke på stor dramatikk, men viser en realistisk hverdagssituasjon for en gutt som lengter etter familien, og håper på en framtid utenfor fengselet. Underveis bidrar jurister, fengselsmyndigheter og andre med konkret faktastoff om strafferett, fengselsrutiner og oppfølging etter at straffen er sonet. Denne boken er nominert til Brageprisen i klassen for barne- og ungdomsbøker.

Dette må du huske! Ta på deg skjerf!!Bruker du ikke skjerf, da kan du bli forkjølet. Blir du forkjølet, blir du hes. Blir du hes, må du hviske. Den som hvisker lyver. Lyver du, kan du bli kriminell. Blir du kriminell, kan du komme i fengsel. Kommer du i fengsel kan du treffe narkomane. Blir du narkoman, kan du dø! Så husk, for %#!+& det forbanna skjerfet!

• "Hugo og gressklipperen" av Bjørn Arild Ersland
  • "Zara og dei - misse-konkurransen" av Bjørn Sortland