Sangen om Lucy

Gyldendal 2010 Innbundet

Hovedpersonen er ei jente på 11 år som holder på å miste mammaen sin. Hun er veldig syk, og puster så svakt. Men så spiller de mammas yndlingssang på radioen, den om å kjøre rød sportsbil i Paris. Mamma har en slik drøm, og man blir jo gladere om man får oppfylt drømmen sin. Og hvis hun blir glad, blir hun kanskje friskere.

Mamma har en drøm og det er livsviktig at den blir til virkelighet!

Mamma er veldig syk. Hun ser så liten ut i sykehussengen, og hun puster så svakt. Men så spiller de yndlingssangen hennes på radioen, den om å kjøre rød sportsbil i Paris. Mamma har en slik drøm, og man blir jo gladere om man får oppfylt drømmen sin. Og hvis hun blir glad, blir hun kanskje friskere? Her er det bare å sette i gang, tenker hovedpersonen. Og som tenkt, så gjort ...«Jeg visste hva jeg ville. Skape livsvilje, glede. Hun kunne si hva hun ville. Jeg visste at det var mitt ansvar.»En sterk roman om en 11-åring som påtar seg for mye ansvar. En bevegende og varm bok om kjærlighet og sorg ? og om hvordan livet kan ta de underligste svinger.

Utgivelsesår 2010

• "Himmelørnen" av Gill Lewis
  • "Nære på" av Tim Bowler
  • "Pippi, snart tretten" av Grete Randsborg Jenseg
  • "Tyver, trøbbel og en lysende komet" av Mari Kjetun
  • "Hun & han" av Katarina von Bredow
  • "Et hundeliv" av Arne Svingen
  • "Ikke si det hjemme!" av Kjersti Scheen