Ishavspirater

av (forfatter), Alexander Jansson (illustratør) og Nina Aspen (oversetter).

Aschehoug 2017 E-bok

En liten jente står opp mot de fryktede Ishavspiratene for å redde søsteren sin.

Den dagen piraten Vithuvud kidnapper lillesøsteren til Siri, får han en fiende han ikke hadde regnet med. Siri gjør det som ingen andre har turt før henne. Hun legger ut på tur for å finne øya til Vithuvud, til tross for at hun er livredd. For hvor redd er vel ikke lillesøsteren, ensom og alene med ishavpiratene?

ISBN13 9788203262654

EAN 9788203262654

Genre Fantastisk litteratur Spenning

Hørte denne som lydbok med familien (alder 44+40+12+9) på biltur, og alle likte den.

Ordentlig god, gammaldags røverhistorie med stort hjerte og troen på det gode i mennesket. Mange farer, cliffhangere, barn som redder dagen, det gode seirer og personene har flere sider enn de først ser ut til. Eventyr med innslag av fantasy, hvor jenta Siri drar ut på en odyssé gjennom ishavet for å redde søsteren, som er bortført til en forferdelig tilværelse av sjørøvere. Passer for barn 8-13 år.

En fin bok om å våge, å være liten og redd, men allikevel stå opp for de man elsker. Men litt langdryg kanskje...

«For det er forskjell på å dra opp en torsk og å dra opp en havfrue», sa han. «Enkelte ting gjør du bare ikke.»

Bøker som passer til bokprat for 5.trinn

• "Gymlæreren min er et romvesen" av David Solomons