Stasiland

Cappelen 2005 Innbundet

I 1989 faller Berlin-muren, kort tid etter oppstår et forent Tyskland, og Øst-Tyskland opphører å eksistere. Forfatteren har møtt ei rekke mennesker og viser hvordan systemet påvirka, kontrollerte og manipulerte innbyggerne i Øst-Tyskland. Hun intervjuer både ofre for Stasi og tidligere Stasi-medlemmer og informanter.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202241513

EAN 9788202241513

Omtalt tid 1945-1999 2000-tallet

Omtalt sted Øst-Tyskland

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Helt til tidlig i 1970 årene pleide Stasi å styre vinkelen på folks antenner som hang ut gjennom vinduene, ved å skyve på dem hvis de hang mot vest. Senere gav de opp, for gledene ved søvndyssende kommersielle programmer overgikk tydeligvis farene ved nyhetsbulletiner fra den frie verden.

Minner er, i likhet med så mye annet, upålitelige. Ikke bare på grunn av det de skjuler eller forandrer, men også på grunn av det de avslører.

Stasi var besatt av detaljer, og mislyktes fullstendig i å forutsi slutten på kommunismen, og med den, slutten på landet. Mellom 1989 og 1990 ble det snudd opp ned: stalinistisk spionenhet den ene dagen, museum den neste. I løpet av sine 40 år frembrakte «firmaet» like mange dokumenter som alle dokumenter om tysk historie siden middelalderen. Hvis arkivmaterialet som Stasi hadde om sine landsmenn og -kvinner ble lagt etter hverandre, ville det danne en rekke som var 180 km lang.

Det var på kontorene at Stasi virkelig fikk vist hva de stod for, som nyskapere, som løgnere og tilbudsjegere som gikk Faust en høy gang. Dette rommet hvor et kompromiss ble tilbudt og avslått, og en sjel bendt ut av form for alltid.

Etter murens fall kalte mediene Øst-Tyskland "den mest perfekte overvåkningsstat til alle tider". Til slutt hadde Stasi 97 000 ansatte - mer enn nok til å overvåke et land på 17 millioner mennesker. Men det hadde også over 173 000 informanter blant befolkningen. I Hitlers tredje rike er det anslått at det var en gestapoagent per 2000 borgere, og i Stalins USSR var det en KGB-agent per 5 830 personer. I DDR var det en Stasi-offiser eller informant per 63 personer. Hvis deltidsinformanter er iberegnet, er det noen som anslår den forholdsmessige andelen så høy som en informant per 6,5 borgere.

Bøker om DDR

I følge the Guardian

• "Da øst ble vest - livet i Europa etter kommunismens fall" av Ingrid Brekke
  • "Polen - aske og diamanter" av Ingrid Brekke
  • "1947 - da vår verden ble til" av Elisabeth Åsbrink
  • "Theres" av Steve Sem-Sandberg
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Berlinmuren - 13. august 1961 - 9. november 1989" av Frederick Taylor
  • "Berlinhistorier - kald krig i den delte byen" av Astrid Sverresdotter Dypvik