Timbuktu

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Aschehoug 2000 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Willy G. Christmas er lungesyk, blakk og hjemløs, men med en drøm om å bli en stor poet. Mr. Bones er hans trofaste hund. Willy er klar over at det ikke er lenge til han må forlate denne verden og dra over til Timbuktu, de to vennenes "annerledesland", dit man kommer når livet tar slutt og der dette livets savn og sorg ikke lenger gjelder. Etter Willys død, må Mr. Bones klare seg på egen hånd og opplever ensomhet, svik, avvisninger og skuffelser. Hans eneste drøm er å slutte seg til Willy i Timbuktu. Gjennom historien om hunden, beskriver forfatteren de hjemløses situasjon med barokk humor og realisme.

Mr. Bones er hundeverdenens svar på den trofaste væpner Sanche Panza. Hans amerikanske Don Quijote er Willy G. Christmas. Julenissen er Willys store forbilde, han er for øvrig lungesyk, blakk og uten fast bopel, men med en levende drøm om å bli en stor poet. Willy er klar over at det ikke er lenge til han må forlate denne verden og dra over til Timbuktu. Dette er de to vennenes "annerledesland", dit man kommer når livet tar slutt, og der dette livets savn og sorg ikke lenger gjelder. Mr. Bones har ikke noe høyere ønske enn å slutte seg til Willy. Men hvordan kan en enkel hund nå fram til Timuktu? En hund har begrensede muligheter for å meddele seg. Men om ikke Mr. Bones kan snakke, kan han tenke, og ut fra hans filosoferinger om samfunnet rundt ham har Paul Auster spunnet en varm beretning der han på vanlig vis smelter sammen barokk humor og realisme.
Paul Auster (født 1947) er et stort navn både i hjemlandet USA og i Europa, der bøkene hans har et enormt publikum. Bøkene er oversatt til 20 språk, og han er blitt tildelt flere litterære priser. Paul Auster debuterte som lyriker. I 1982 kom den selvbiografiske The Invention of Solitude (Ensomhetens grunn). Det store gjennombruddet fikk han med tre kortromaner som senere ble samlet under tittelen New York-trilogien. Auster har ellers skrevet romanene In the Country of last Things, Moon Palace (på norsk i 1991), The Music of Chance (Sjansespill, 1992), Leviathan (Leviathan, 1993) og Mr. Vertigo (på norsk i 1995). Han har publisert flere essays. Auster har også skrevet manuskriptet til filmene Smoke - tildelt Sølvbjørnen ved Berlin-festivalen i 1995 - og Blue in the Face.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203205484

EAN 9788203205484

Serie AlfaOmega

En perle ført i pennen av Paul Auster. Anbefales på det varmeste, og spesielt til alle som er glad i hunder.

En kort bok det går fort å lese, men jeg tror definitivt at denne er en av mine beste leseropplevelser. Kan trygt anbefalles.

Har lest mye, men denne boken går rett i hjertet ditt.

Det er alt jeg noensinne har drømt om, Mr. Bones. Å gjøre verden til et bedre sted. Å sjenke litt skjønnhet til sjelens triste, kjedsommelige avkroker. Man kan gjøre det med en brødrister, man kan gjøre det med et dikt, man kan gjøre det med å rekke ut en hånd til en fremmed. Det spiller ingen rolle hvilken form det tar. Det å etterlate seg en verden som er litt bedre enn da man fant den. Det er det beste et menneske kan utrette.

Hundens begjærlighet etter lukter virket grenseløs, og straks han hadde funnet en duft som interesserte ham, presset han snuten over den med slik besluttsomhet, en slik helhjertet entusiasme, at alt annet i verden opphørte å eksistere. Neseborene hans ble forvandlet til sugerør som snuste i seg dufter, på samme måte som en støvsuger trekker til seg biter av knust glass, og av og til - faktisk ganske ofte - undret Willy seg over at Mr.Bones' kraftfulle og innbitte snutearbeid ikke fikk fortauet til å revne.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Dette er begynnelsen på en liste; noen av bøkene er lest, noen skal leses mens andre er jeg nysgjerrig på.

Bøker jeg har tenkt å lese om eller med dyr

• "Reiser i skriptoriet" av Paul Auster
  • "The music of chance" av Paul Auster