Ravnene

av (forfatter) og Geir Pollen (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Vinner av Augustprisen 2011.

En gutt ser med stigende redsel på farens fortvilelse over tilværelsen. De skrinne åkrene kaster ikke tilstrekkelig av seg, været holder ham våken om nettene, naboene vender ham ryggen - men likevel er faren som besatt av tanken på at sønnen en dag skal ta over gården. Kjeden av generasjoner av plagede småbrukere skal ikke brytes.
Gutten søker tilflukt hos fuglene.
Det er Sverige, det er Småland. Det er et syttitall som ser annerledes ut enn det vi kjenner.
Ravnene er Tomas Bannerheds debutroman. Den vant Sveriges mest prestisjefylte litterære pris, Augustprisen, for 2011, og forfatteren sammenlignes med blant andre vår egen Tarjei Vesaas.

ISBN13 9788205425163

EAN 9788205425163

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Augustprisen 2012 Augustprisen 2011 Augustprisen. Skjønnlitteratur 2011

Slutter på mange måter der Isak Sellanrå begynte. Glimrende debutroman.

Han satte fra seg vinglasset og holdt boken opp som et skilt i luften.
- Denne skal du lese, sa han og skiftet fra det ene til det andre. Har du hørt om Steppeulven?
- Det kan jeg ikke tenke meg. Hva handler den om?
- Handler? sa han overrumplet. Det er alltid et jævla mas om hva bøker handler om. Om du ser et fint maleri, tenker du da på hva det handler om? Eller et musikkstykke?
- Nei?
- Nettopp. Det interessante er jo hvordan kunstverket er utført, dets iboende ladning, farge og form, rytme og tonefall, den språklige nyanseringen. Slike ting.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Bøker jeg har tenkt å lese om eller med dyr

Bøker eg ikkke eig

• "Black bazar" av Alain Mabanckou