Måken Jonathan

av (forfatter) og Russell Munson (illustratør).

Cappelen 1986 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

En måke bryter ut av flokken, og vil greie seg alene. Han blir utstøtt. Det koster å ville stå utenfor flokken.

Denne boken ble i sin tid solgt i over 5 millioner eksemplarer i USA. Den er oversatt til en rekke språk og er blitt kommentert og lest i alle aldersgrupper og miljøer. Nå leses den igjen av en ny generasjon.

Historien handler ganske enkelt om måken Jonathan som bryter ut av Flokken. Han tror livet kan være noe mer enn å fly i flokk og bare være opptatt av det daglige matstrevet. Han blir en Utstøtt. Så trener, sliter og drømmer han seg alene frem til et rikere liv med ny innsikt og større kjærlighet. Og han blir læremester for andre som tør. Men det koster. Ikke alle har mot og rygg til å stå alene, utenfor, til å erklære at de ikke behøver Flokkens beskyttelse.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1986

ISBN13 9788202106515

EAN 9788202106515

Rett og slett en liten perle av en bok.

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Dette er begynnelsen på en liste; noen av bøkene er lest, noen skal leses mens andre er jeg nysgjerrig på.