De dødes tjern ; Skjult mønster

Aschehoug 2005 Innbundet

De dødes tjern: En ung mann har begått selvmord på en øde hytte ved et tjern langt inne i skogen. Noen venner av avdøde reiser til hytta for å finne ut hvorfor og hva som egentlig har skjedd. De opplever i løpet av noen hektiske høstdøgn den ene hendelsen mer gåtefull og mystisk enn den andre. Skjult mønster: Husnøden har tvunget en gruppe unge mennesker til å bosette seg i en hytte i Nordmarka. En diktsamling en av dem får med å gjøre, kommer til å få en spesiell betydning.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203189111

EAN 9788203189111

Serie Maxi-bok

Genre Grøssere

Det er en god, gammel regel som sier at man bør begynne med begynnelsen. Når kvinner skal fortelle en historie, begynner de regelmessig med poenget; forutsatt da at deres historier har et poeng, hva de som oftest ikke har. Vi menn derimot, det saklige kjønn, vi som kan fortelle en historie, vi begynner alltid med begynnelsen.

Mørk og Bugge er ustanselig i tottene på hverandre; de holder hverandre i ånde med en gjensidig sperreild av ironi og forsømmer ingen anledning til å sjikanere hverandres livssyn. de er med andre ord uadskillelige venner.

• "Skjult mønster" av André Bjerke
  • "Gjennom ordene" av Marie Cardinal