Nattmennesket

Aschehoug 2009 Heftet

Kriminalromanen er spunnet rundt et motiv hentet fra gammel overtro - forestillingen om mennesket som varulv. Men de metoder som benyttes for å løse mordgåten, er moderne nok, i det detektiven Kai Bugge gjør bruk av sine kunnskaper om psykoanalyse.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203194795

EAN 9788203194795

Serie Aschehoug krim

Genre Grøssere

Tilfeldigheten er en stor sekk som vi putter alt sånt i som vi ikke forstår.

Min venn lo.
- Du kjenner ikke kvinnene. Det er like vanskelig for en kvinne å holde på en hemmelighet som for en kamel å komme gjennom et nåløye.

La meg først stille et prinsipielt spørsmål: er det mulig å forklare et sinnssykt menneskes handlinger? Vil ikke sinnssykdom nettopp si åndelig kaos? Er ikke den sinnssykes atferd fullstendig meningsløs? Kan man ikke gjøre som psykiaterne: fastslå typen av sinnssykdom og dermed sette punktum?
Nei, man kan ikke det. Den sinnssyke gjør nemlig bare tilsynelatende meningsløse ting; i virkeligheten handler han alltid ut fra en indre, en ubevisst logikk, og alle hans handlinger har en tydelig sammenheng. At en person er sinnssyk vil bare si at hans bevissthet har kapitulert; det ubevisste har gjort revolusjon og tatt makten. Men det ubevisste er på mange måter mer logisk, mer ubønnhørlig konsekvent enn bevisstheten. Alt en sinnssyk person gjør, har mening; vi kan tyde hans handlinger og påvise hvordan alt passer inn i et hemmelig system.

Sjarm er ofte et tegn på hysteri.

• "Skjult mønster" av André Bjerke
  • "Morderen fra mørket" av Sven Elvestad