Døde menn går i land

Aschehoug 2009 Innbundet

Døde menn går i land er historien om den beryktet sjørøveren Korp. Han etterlot seg et hus fullt av uvurderlige kunstskatter, men også en fryktelig trussel om ulykke og død over den som fjerner noe. Uhyggelige og uforklarlige hendelsene inntreffer da noen unge mennesker fra Oslo flytter inn i Kapergården, sjørøveren Korps gamle hus.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195778

EAN 9788203195778

Serie Aschehougs bibliotek

Genre Grøssere

Omtalt sted Sørlandet

Den unge forretningsmannen, Arne Krag-Andersen, har kjøpt en svær villa som han vil gjøre om til sommerhotell. Problemet er bare at Kapergården er hjemsøkt. Enhver endring utløser ulykker, og de ender i død. Den nye eieren tar med seg en gruppe venner til Kapergården for å finne ut av mysteriet. Det blir en ganske skremmende opplevelse for alle.

En klassiker som er full av overtro, humor, og skremmende sjømenn.

Å, disse skjønne, uansvarlige øyeblikkene når tiden, vår gamle tyrann, står stille i rommet, når hele den jernhårde verden oppløser seg i duft og musikk, og når selve virkeligheten på ny blir urfrisk og saftig som snittflaten i en nettopp overskåret ananas! Hvilken champagne fra de edleste vinkjellere kan vel imitere den virkelig ekte og edru rusen ved å leve?

Når fortidens mennesker så gjenferd eller støtte på de underjordiske, skal det efter sigende ikke ha gjort synderlig sterkt inntrykk på dem; det bekreftet jo bare deres bilde av verden. Men vi moderne, snørrhovne funkis-mennesker, som går med årsaksloven i bukselommen og betrakter universet som en lettløst geometrioppgave; vi tåler ganske enkelt ikke å oppleve denslags. Hvis vi et eneste øyeblikk får mistanke om at regnestykket ikke stemmer, blir vi hjelpeløse som barn, og den store, flaggermusaktige mørkredselen slår ned over oss.

Fullt så hyggelig var det ikke om natten, og da jeg trakk den iskalde dynen over meg, var jeg, ærlig talt, ikke synderlig høy i nattluen.

... dette uskyldens og Lysholmakevittens utvalgte land, Norge.

Dagens verden er virkeligheten, filosoferte jeg. Nattens verden er vrøvl og bedrag.

De bøkene jeg rakk å lese i det Herrens år 2012.

Skjønnlitteraturen for 2009 - Hamsun-året

Bøker med et krim-plot som har noe overnaturlig i seg

• "Nattmennesket" av André Bjerke
  • "Skjult mønster" av André Bjerke