Sølvveien

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Kåret til årets beste krim 2018 av Svenska Deckarakademin.
Tildelt Glassnøkkelen 2019 for beste nordiske krim av Skandinaviska Kriminalsällskapet.

En spenningsroman om en forbrytelse og en studie av menneskets sinn.
I tre år har Lelle tilbrakt de lyse sommernettene med å kjøre bil. Han kjører ut på riksvei 95 som strekker seg gjennom landet og munner ut ved den norske grensen. Veien kalles Sølvveien.
For tre år siden forsvant hans syttenårige datter sporløst, og hennes forsvinning gnager i stykker Lelle innenifra.
Meja og hennes mor flytter til den vesle bygda der Lelle bor. Meja er like gammel som Lelles datter da hun forsvant. Da høsten mørkner, knyttes Lelles og Mejas skjebner sammen, og da ytterligere en ung jente forsvinner, blir livenes deres bundet sammen for alltid.
Sølvveien er en stemningsfull og gripende psykologisk spenningsroman. Med den lille bygda som bakgrunn, der alle kjenner alle, utvikler det seg et drama om å aldri gi opp, om å orke å være sterk når det er som mørkest.
Kåret til årets beste krim 2018 av Svenska Deckarakademin.

ISBN13 9788205524255

EAN 9788205524255

Genre Thriller

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2019

Stina Jackson "Sølvveien"

I tre år har Lelle tilbrakt de lyse med å kjøre bil langs Sølvveien som strekker seg gjennom landet å munner ut ved norske grensen i jakte på sin datter som forsvant for tre år siden, og forsvinningen gnager han i stykker innefra. Meja og hennes mor flytter til den vesle bygda der Lelle bor. Da høsten mørkner, knyttes Lelle å Meja skjebner sammen, og da ytterligere en ung jente forsvinner, blir livene deres bundet sammen for altid.
Hadde stor forventninger til denne boka å i tillegg fjorårets krim i Sverige og vinner av årets nordiske krim. Første halvdel hva lang trukket. Denne boka blei en nedtur for meg. Lite spenning å gjernnings mann ble altfor tidligt funnet ut av. Et av de store lese nedturene denne boka. Så spent på om andre mener samme så meg. Etter vunnet to priser hadde jeg forventa så mye mer av boka. Karakteren min blir en svak firer
Karakter