Skyggespillet

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Panta 2020 Heftet

Skyggespillet er den andre boken i Anna Bågstams krimserie som utspiller seg i den

Forlag Panta

Utgivelsesår 2020

Serie Mordene i Lerviken (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Anna Bågstam «Skyggespillet»

Et nytt drap finner sted i fredfulle Lerviken, folk forsvinner, løgner florerer og et politisk spill avdekkes ... En kvinne har forsvunnet under merkelige omstendigheter. Alt tyder på at hun har blitt kidnappet. Snart flyter liket av en mann i land i Lerviken i Öresund. Offeret har syreskader og er umulig å identifisere. Hvem er det som forsøker å skjule sporene sine? Privatetterforskeren Harriet Vesterberg setter i gang en intens jakt på gjerningsmannen. Samtidig holder hun et våkent øye med sin glemske pappa Eugen, og hun sliter med det vaklende kjærlighetsforholdet til advokaten Rikard, hvis polerte ytre skjuler en hemmelighet. Snart befinner Harriet seg i en desperat kamp mot klokken, der hun igjen står overfor valget om å bryte reglene eller følge dem. Med skjebnesvangre konsekvenser som resultat. «Skyggespillet» er den andre boken i Anna Bågstams krimserie som utspiller seg i den pittoreske fiskerbyen Lerviken, med den uperfekte og smugrøykende etterforskeren Harriet som hovedperson.

Etter slutten på den forrige boka som sluttet med en rekke ubesvarte spørsmål, er endelig oppfølgeren her. Den starter der den forrige sluttet. Harriet er på date med Rikard, der hun får en etterlengtet sms fra bestevenninna. Også i denne boka sliter Harriet å bli godtatt av kollegaene, siden hun er sivilt ansatt, og ikke «ekte» politi. Uten å røpe for mye av handlingen, blir Harriet dratt inn i noe som er mye større enn først antatt. Harriet går også i denne boken sine egne veier, men hvor lurt er det? Og får Harriet denne gangen endelig oppleve kjærligheten? Hun slites mellom to personer …
Etter å ha lest forrige bok var jeg veldig spent på denne oppfølgeren. Forfatteren klarer nok en gang å skrive ei god bok som holder på spenningen helt til siste side. Også denne gangen ender boka med at jeg sitter igjen med en rekke ubesvarte spørsmål. Boka er lettlest og vond å legge fra seg, når en først er kommet i gang med den.
Så har du ikke lest noen av de to bøkene hennes bør de på leselista. Bøkene bør leses kronologisk, siden historiene, fortsetter i neste bok. Boka anbefaler på det sterkeste videre. Anna er blitt en liten favoritt hos meg med sine to bøker om Harriet. Jeg ser frem til bok nr. 3 om morderne i Lerviken.

Boka er et leseeksemplar, sponset av Panta Forlag. Jeg står fritt til å mene hva jeg vil om boka.

Terningkast 5

Historien i denne boka fortsetter der den forrige boka sluttet. Harriet er på middagsdate med Rikard, da Harriet får en etterlengtet sms fra venninnen Lisa. Det er bare det at innholdet i meldingen er langt ifra det hun forventet seg. Harriet er en sivil etterforsker i Skåne. Her blir hun kastet ut i en sak som har et mye større omfang enn det hun hadde sett for seg.

Med denne oppfølgerboka om Harriet Vesterberg klatrer forfatter Anna Bågsram opp på min toppfavorittliste over forfattere.

Les hele omtalen her

Jeg synes Skyggespillet er godt skrevet. Den er både spennende og underholdende. Selv om mordene kan være grove er bøkene hyggelige og passer derfor godt også til de som ikke synes noe om blodige detaljer. Etterforskningen er intelligent, det er min favoritt, fremfor rent polititeknisk. Jeg liker å ha en dyktig etterforsker i hovedrollen, gjerne en som må gå mot strømmen og kjempe for sin plass. Lerviken blir levende for oss fordi Harriet kjenner folk der og kan introdusere dem for oss. Hun opplever etterhvert også kjærligheten, og selv om den kanskje ikke er bare enkel, så er den med på å gjøre Harriet til en tredimensjonal karakter og historiene i bøkene bedre.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Egen liste over leste bøker

• "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill
  • "Påskekrim 2023" av Myriam H. Bjerkli