Skyggedanseren

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

«Sara Omars nye bok «Skyggedanseren» skildrer et helvete av et liv for en liten jente, så regn ikke med å sove etterpå.» Guri Hjeltnes, VG (Terningkast 5)

I Skyggedanseren følger vi Frmesk fra Dødevaskeren videre i livet.
Kurdistan 1994. Frmesk har sluttet å snakke, og spise. Hun tegner voldsomme tegninger og lemlester dukkene sine. Besteforeldrene Gawhar og Darwésh kjemper for å gi Frmesk livsgleden tilbake. Gawahr søker tilflukt i troen og sender Frmesk til koranundervisning i byens store moské, hvor Frmesks onkel Muhammad er imam, uten å ane noe om overgrepene som venter henne. Morfaren tar opp kampen mot kvinneundertrykkelsen, han åpner en hamam kun for kvinner og håper at den hjertevarme atmosfæren der kan få lyset tilbake i Frmesks liv.
Danmark 2007. Frmesk holder seg for seg selv på universitetet. Selv om hun nødig vil utløse farens vrede trosser hun ham ved å gå uten tørkle og å skrive kritiske artikler om kvinners rettigheter. Hjemme steller hun leiligheten, lager mat og passer de to småsøsknene. Moren tilbringer dagene på sofaen med endeløse tv-serier fra Midtøsten. Foreldrene er skilt, men faren kommer hjem til dem hver dag og styrer familien med jernhånd. Ifølge ham er dikt skrevet av kvinner vulgære, og når han oppdager at Frmesk skriver dikt i smug for å bearbeide sine dype arr på sjelen, eskalerer volden. Hun ser ingen annen utvei enn å søke frihet i enda et fremmed land.
Skyggedanseren er en roman om en utsatt jentes ensomme, harde kamp for å unnslippe barndommens mørke og finne frihet i et nytt liv langt mot nord.

«Dramatisk roman om isolasjon og familievold. Her har vi en forfatter som har brukt litteraturen til å bryte ut av sin egen skjebne og bli en forkjemper for undertryktes frigjøring.» Ingunn Økland, Aftenposten

«Med en usedvanlig sterk fortelling bærer Sara Omar vitnesbyrd på vegne av alle voldsutsatte kvinner, (...) Omar har en usedvanlig sterk fortelling og et viktig budskap.» Astri Fosvold, Vårt Land

ISBN13 9788203267208

EAN 9788203267208

Omtalt tid 1990-1999 2000-tallet

Omtalt sted Danmark Tyskland Irak

I denne boka får vi lese fortsettelsen om Frmesks dramatiske liv. I hjemlandet, Kurdistan, opplever hun både omsorg og kjærlighet, men også vold, trusler og overgrep. Hun flykter til slutt til Danmark med moren og to yngre søsken, men volden tar ikke slutt, og hun må flykte igjen.

En rå, brutal, rystende og viktig historie, som har mange fellestrekk med forfatterens egne opplevelser.

Merker at jeg til tider måtte ta pauser, og distansere meg for å holde ut, men orker du, vil jeg anbefale den på det sterkeste!

Dette gjorde inntrykk, for dette var ualminnelig gripende/vond lesning. Boken slår særdeles hardt, og da spesielt mot radikale muslimske miljøer. For meg er det sjokkerende, selv om man har hørt og lest om slikt før. Overgriperne i denne boken hadde utvilsomt fått veldig lange straffer i vår demokratiske del av verden, om slikt hadde blitt avdekket.

Det er bare å håpe at modige damer som Sara Omar kan være med å reformere en slik ondsinnet kultur som regjerer i disse islamistiske miljøene (Medina-islam).

I mellomtiden gleder jeg meg til et nytt møte med Frmesk, som jeg er ganske sikker på vil komme fra forfatteren.

«Når man går mot vinden, mister man fart, men det betyr ikke at man skal snu.....»

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

• "Alt det vi ikke kan si" av Kelly Rimmer
  • "Lysningen" av Robert Dugoni
  • "Barnehviskeren" av Alex North
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad
  • "Fargen på himmelen vår" av Amita Trasi
  • "Nahrs siste dans" av Susan Abulhawa