Salme ved reisens slutt

De norske bokklubbene 1995 Innbundet

Romanen handler om de syv musikerne som seilte med Titanic i april 1912, og som spilte salmer da skipet gikk under. I en bredt anlagt romanfantasi maler forfatteren bilder fra deres liv; fra Londons slum, St. Petersburgs bakgater, Wiens kafeer og Romas torv. Deres fortellinger inneholder fattigdom og rikdom, kjærlighet og død.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1995

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets litteraturpris 1990

En av de absolutt beste bøkene jeg har lest!

Ikke så bra som "Beretninger...", men likefullt en god bok.

Om musikerne som spilte salmen og ragtime mens Titanic gikk under på jomfruturen i 1912. Europa ved århundrets begynnelse.

Annerledes enn jeg trodde den skulle være. Lite fokus på selve seilasen, desto mer på livet til musikantene før de gikk ombord i Titanic. Likte boken, selv om den ikke var slik jeg hadde forventet. Noen trege partier var det, derfor blir det et midt på treet terningkast fra meg.

Å vite, men ikke makte- det gjorde ham syk.

Jeg vet ikke noe om deg, og det er ikke noen jeg vet så mye om. Her er hånden min, hvis du vil. Du skal ikke være redd. Jeg snakker ikke, jeg er stille

Det gjaldt å ikke vekke vertinnen nå, fru Bucklingham. Gid hun måtte være like skitten i ørene som overalt ellers.

Vennskap skal være noe gitt, noe selvsagt.

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

Dagens fangst for 20 kr - her har jeg vel gjort et kupp:-) Utfordingen blir å finne en plass til de:-)

Flere forfattere lar musikk bli et viktig virkemiddel. Musikken kan være en del av handlingen, eller den kan ha en sentral plass på en annen måte. Tips om flere bøker der musikken er sentral, mottas med takk :)

Dette er bøker jeg av hele mitt hjerte gledelig hadde satt fyr på i all offentlighet. Det er ikke mye ved bøker som klarer å få fram sinne hos meg, men disse bøkene gjør det...

Disse bøkene fikk meg til å ta fram lommetørklet.

• "Falketårnet" av Erik Fosnes Hansen
  • "Beretninger om beskyttelse 1 - natten" av Erik Fosnes Hansen