Oppdageren

Den norske bokklubben 2001 Innbundet

Ombord på Colin Archer-skøyta Voyager, som seiler gjennom Sognefjorden, arbeider en gruppe unge mennesker på et prosjekt som skal kartlegge fjordene, stedene, naturen, folket og deres kultur og historie. Et av gruppens medlemmer er Kristin, datter av TV-personligheten Jonas Wergeland, som også er ombord, nylig løslatt etter å ha sonet flere år for drapet på sin kone. Gjennom denne rammefortellingen følges Jonas' liv opp. Boken knytter også forbindelser mellom naturen, menneskesinnet og kjærligheten, med perspektiv ut i det nære verdensrommet der de ytre planeter og deres måner bekrefter hvordan alt henger sammen, om enn på et gåtefullt vis. Dette er den tredje romanen i trilogien om Jonas Wergeland.

Oppdageren er det siste bindet i trilogien om Jonas Wergeland. Som de foregående bøkene er også Oppdageren full av fortellinger fra Wergelands liv, men her gis en helt annen vinkling på personen Jonas Wergeland. I hovedsak beveger vi oss videre i livet hans, fordi romanen i tid ligger et godt stykke etter hovedhandlingen i de to første bøkene. Mest av alt handler det om landskapet og rommene bak virkelighetens overflate, hvor jeget ikke bare er sammensatt, men kan forstås som et nettverk hvor sentrum kanskje ikke eksisterer. Oppdageren gir oss svar på mye som er uavklart etter de to første romanene.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2001

Serie Jonas Wergeland (3)

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2001

Ingenting kan danke ut en lærer som inspirerer. Ingenting - absolutt ingenting - kan erstatte utstrålingen fra et entusiastisk menneske.

Frokostene med Margrete. En høytid. Ansiktet hennes. Ordene hun kunne finne på å si. Kroppsspråket. Måten å være stille på. Uttrykket når hun tenkte. Vanene fra et omflakkende liv i utlandet. Alltid servietter av tøy. Alltid friske blomster på bordet. Alltid toast. Alltid en spesiell engelsk marmelade. Alltid nymalte kaffebønner, en egen blanding. Alltid appelsinsaft som hun presset selv.

[...] gjemsel var min favorittlek. Jeg husker den jublende fornemmelsen når jeg fant et fint skjulested. Men jeg likte også å bli funnet. Når vi lekte mørkegjemsel ute om høsten, fikk jeg hjerteklapp av glede hver gang noen rettet lyskjeglen mot ansiktet mitt mellom buskene og ropte: "Jeg har funnet Jonas!" Det var det beste jeg visste. Jeg tror jeg opplevde det som om noen reddet meg fra meg selv.

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

Bøker vi ønsker oss :-)

Bøker av Jan Kjærstad - ingen favoritt, akkurat (ennå?).

• "Erobreren" av Jan Kjærstad
  • "Kongen av Europa - roman" av Jan Kjærstad